Winterwandeling Amstelveen, 08-12-2018


Klik hier voor de website van de A.W.V.
Datum: 08-12-2018
Tocht: 1e tocht winterserie 2018/2019
Organisatie: Aalsmeerse Wandelsport Vereniging (A.W.V.)
Internet: http://www.awv-aalsmeer.nl/
Afstand: 25 kilometer
Totaal afgelegd: 45604 kilometer
Weer: Zwaar bewolkt, regen voor de start, daarna droog, harde wind (W/ZW 6 Bft.).
Middagtemperatuur: ca. 12 °C.
Foto-album: Klik hier
Route: Klik hier
Geocache(s): GC4477K / GC7C29W / GC3GE65

Eigenlijk stond er vandaag een veertig kilometer van wandelsportvereniging WS78 op het programma in Boxmeer, maar toen werd een collega van mij vijftig en hij hield zijn feest op deze zaterdag, in Alkmaar… Tja, dat valt niet te combineren, en niet naar het feest gaan, kon ik ook niet maken. Ook omdat we al achttien jaar collega’s zijn en al net zo lang carpoolen. Dan maar een tochtje dichter bij huis en wat minder kilometers. En zo kwam ik bij de eerste wintertocht van de Aalsmeerse Wandelsport Vereniging (AWV) in Amstelveen uit.

Ik kon er om negen uur starten en dus nam ik even na zeven uur de trein richting Haarlem. Daar moest ik met een lijnbus verder, want er reden geen treinen tussen Uitgeest en Amsterdam. Ik besloot via metrostation Amstelveenseweg te reizen. Dat gaf wel een extra overstap, maar wel zeven minuten winst en drie minuten minder lopen naar de start. De aansluitende bus had wat vertraging en ik moest ook nog een beetje de weg zoeken in de wind en regen, dus de tijdwinst was nihil. Even na half negen was ik op de start, bij schaatsvereniging De Poelster. Daar heb ik bij het koffiedrinken even mijn tweede broodje opgegeten en nadat ik me ingeschreven had, ging ik om negen uur van start. De meute was net weg en het regende nog steeds een beetje. Gelukkig werd het wel al minder en hadden we de meeste regen achter de rug.

Kersenbloesempark en Amsterdamse Bos
We kregen even een blik over De Poel, met op de achtergrond de Sint Urbanuskerk van Bovenkerk, en daarna gingen we via een fietspad en een vlonder het Kersenbloesempark in. De vlonder op de hoge houten palen bestond uit metalen roosters en platen, en dus was het goed uitkijken, want ze waren best glad door het vocht. Een deel van de vlonder was afgesloten. Geen idee waarom, maar bij mijn weten is dat al jaren zo. Ongemerkt liepen we het Amsterdamse Bos in, waar vooral het grote aantal bruggen opvalt. Ze zijn allemaal genummerd en die nummers stonden keurig op de routebeschrijving vermeld. Maar ook zonder routebeschrijving was de tocht goed te volgen, want er was voldoende gepijld. Ik moest wel goed opletten, want sommige pijltjes hingen ver weg en niet altijd op een logische plek, maar alles hing er…

Één van de vele bruggen in het Amsterdamse Bos

We bleven een flinke poos in het Amsterdamse Bos. Nadat we onder de A9 door waren gegaan, kon ik twee geocaches oppikken. Bij de eerste heb ik een travelbug achter kunnen laten. Na de splitsing van de vijfentwintig kilometer kregen we nog een flinke lus door de bebouwde kom van Amstelveen (langs een voormalige spoorlijn) en Amsterdam (Buitenveldert), waar ik nog het één en ander herkende van de NHWB-winterwandelingen die bij Uilenstede startten. Het stuk door de bebouwde kom vond ik minder leuk. Bovendien duurde het erg lang voordat we bij een rust kwamen en een bankje was geen optie, want die waren allemaal vochtig tot zeiknat. Dan maar even de rugzak afgezet op een picknicktafel, paraplu opbergen en een flesje water pakken… De waterzak was ik vergeten; die lag nog in Blerick…

Verdwalen in het doolhof…?
Na de lus door Amstelveen en Buitenveldert kwamen we op zo’n dertien kilometer bij de Bosbaan, waar we in het gelijknamige grand café konden rusten. Ik zat nog niet eens, toen men al vroeg of ik iets wilde drinken. Ik had nog geen kans gezien om de kaart te bekijken, dus vroeg ik naar de soepen. Er was erwtensoep, maar die kostte wel zeven en een halve euro… Dat is toch wel flink aan de prijs, dus nam ik maar een kopje koffie (waarvoor ook al twee en een halve euro afgetikt mocht worden). Even geen bier, want ik moest nog naar een feestje… Buiten heb ik mijn boterhammen uit de rugzak gehaald en daarna ging de route verder door het Amsterdamse Bos. Eerst langs allerlei sportclubs naar het centrale punt, waar een uitzichtheuveltje is. Daarna langs het paviljoen Chez Favié, waar we ook nog konden rusten. Daar had ik nog geen behoefte aan, dus sloeg ik hem over. Langs het openluchttheater wandelden we naar een openluchtzwembad waar in dit jaargetijde niks te beleven was. Ook de kiosk was niet open. Vervolgens kwamen we lang het Denksport doolhof. Ik heb even overwogen om er een kijkje te gaan nemen, maar als ik erin zou verdwalen ging ik problemen krijgen met de uiterste finishtijd van 16.00 uur.

In het Amsterdamse Bos kun je de vliegtuigen bijna aanraken…

Bij de geitenboerderij Ridammerhoeve was het wel een stuk drukker. Enkele wandelaars gingen er rusten en ik twijfelde ook nog even, maar besloot uiteindelijk toch door te lopen. En maar goed ook, want het werd al snel laat. Bij de ringvaart van de Haarlemmermeerpolder gingen we onder de A9 door en daarna gingen we een gebied met Schotse hooglanders in. Deze grote runderen lieten zich eerst niet zien, maar later lagen er toch een paar rustig ons aan te kijken. Aan het eind van het gebied trof ik nog een geocache aan die we ooit bij een tocht van WS78 hadden overgeslagen, omdat de pijlenophalers ons toen op de hielen zaten. Nu had ik er wel even tijd voor. Aangekomen in het stukje bos zag ik het vogelhuisje meteen hangen. Naast het logboekje zaten er ook twee travelbugs in het zakje, waarvan ik er één heb meegenomen. Intussen was mijn GPS al voor de tweede keer uitgevallen, omdat de batterijen schijnbaar moeite hebben met de kou en het vocht.

Iets te laat thuis…
Nadat ik mijn GPS opnieuw opgestart had, gingen we het natuurgebied Oeverlanden De Poel in. De batterijen waren nu echt nagenoeg leeg en voor reservebatterijen moest ik diep in mijn rugzak zijn, dus hoopte ik dat ze het nog even volhielden tot de finish. Over de westelijke oever van De Poel wandelden we terug naar het clubhuis van schaatsvereniging De Poelster. De GPS deed het nog, maar bij het indrukken van een knopje viel hij meteen weer uit. Binnen heb ik me rond kwart over drie afgemeld, een biertje gedronken en toen ben ik naar de bushalte gelopen. Daar zou om 15.51 uur een bus naar het busstation gaan, maar ik bleek aan de verkeerde kant van de weg te staan en had geen zin om weer terug te lopen. Ik had nog tijd genoeg om te voet naar het busstation te gaan en dat heb ik dan ook maar gedaan. Daar ging het om 16.18 uur verder naar Haarlem, waar ik op de trein naar Alkmaar kon stappen. Even voor half zes kwam ik daar aan en de bus naar De Hoef was net weg. Met een uursdienst kun je dan maar beter gaan lopen. Rond kwart voor zes was ik weer thuis, eigenlijk zo’n drie kwartier later dan gepland. Na het eten en douchen had ik graag nog een half uurtje willen rusten voordat ik naar het feestje ging. Dat kwam er helaas niet meer van, maar ik was in ieder geval wel op tijd voor de verjaardag van mijn collega…

Natuurgebied Oeverlanden De Poel

Over Roland Weyers

Interesses: wandelen, speciaalbier, internet, geocaching, EHBO, fotografie
Dit bericht werd geplaatst in Hobby en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.