6e Fjoertoer Egmond aan Zee, 24-11-2018


Klik hier voor de website van de Fjoertoer Egmond aan ZeeDatum: 24-11-2018
Tocht: 6e Fjoertoer
Organisatie: Le Champion
Internet: https://www.fjoertoeregmond.nl/
Afstand: 26 kilometer
Totaal afgelegd: 45539 kilometer
Weer: Zwaar bewolkt maar wel droog, koud, stevige wind (N/NO, 3-4 Bft).
Temperatuur: Rond het vriespunt.
Foto-album: Klik hier
Route: Klik hier
Geocache(s): GC7QK4D / GC7QPKG / GC7QQ7N / GC7VH06

Eigenlijk stond er voor deze zaterdag de Heren van Arkeltocht, uitgezet door onder andere Henk Vink voor WS78 op het programma. Deze tocht werd vanuit Gorinchem gelopen en het was al lang duidelijk dat dit bijna drie uur reizen was (enkele reis). En dat was me toch iets te ver, dus had ik besloten op zoek te gaan naar een andere tocht. En zo kwam ik bij de Fjoertoer uit, die ’s avonds rondom Egmond aan Zee gelopen werd. De site beloofde veel lichtspektakel en ook de verhalen van andere wandelaars klonken uitnodigend. Met de Scheveningen Lightwalk van twee jaar geleden nog in het achterhoofd besloot ik me in te schrijven voor de zesentwintig kilometer; de langste afstand.

Egmond aan Zee (start)
Ik zat in de derde startgroep (de tweede van de zesentwintig kilometer) en dus moest ik om 16.20 uur starten. Ik nam de lijnbus van 15.01 uur die me vanaf De Meent naar Egmond aan Zee bracht, zodat ik nog ruim een uur had om mijn t-shirt en goodie-bag op te halen. Ook wilde ik bij de start, bij hotel Zuiderduin, nog wel een speciaalbiertje drinken. Helaas had men dit niet aan de bar, was er verder in het hotel nog geen andere bar open, en bovendien was er geen zitplaats meer vrij in de zaal. Blijkbaar was men hier niet ingespeeld op het grote aantal deelnemers, dus werd het staand een Heineken pilsje drinken uit een plastic beker…

Rond 16.00 uur ben ik naar boven gegaan en om exact 16.12 uur mochten we het startvak op het parkeerdek betreden. Daar volgde een korte warming-up (waar ik met mijn stramme spieren helaas niet aan kon meedoen) en om 16.20 uur mochten we gaan lopen. Op weg naar Egmond-Binnen had ik vier nieuwe geocaches liggen, waarvan ik er drie kon vinden. Hierdoor was ik wel even uit de drukte. Bij de laatste geocache liet ik per ongeluk mijn taststok tegen het hek staan, waardoor ik een paar honderd meter terug moest. Het was nog niet helemaal donker en dus kwamen de licht-acts langs dit stukje parcours niet echt uit de verf. Bovendien had ik het idee dat men zo hier en daar nog aan het opbouwen was…

Start bij hotel Zuiderduin in Egmond aan Zee

Egmond-Binnen
Via een fietspad langs de doorgaande weg wandelden we naar Egmond-Binnen, waar we de eerste stempelpost bij dorpshuis De Schulp hadden. Hier stond een leuk bandje te spelen en in de naastgelegen sporthal was met lichtjes of kaarsjes (ik kon het niet goed zien) de abdij van Egmond uitgebeeld. Ook werden we begroet door geestelijken (echt of niet?) die ons een zalige tocht wensten en konden we een kaarsje opsteken. Die doorkomst was erg leuk. Helaas leefde de Fjoertoer verder in het dorp nauwelijks. Wel zo hier en daar lichtjes in de tuinen, maar bijna geen volk op straat, weinig vuurkorven, amper muziek… Door het vrij stille buitengebied, met een rustmogelijkheid bij tennisclub Hogedijk (die ik overigens overgeslagen heb), ging het vervolgens richting Egmond aan den Hoef. Onderweg passeerden we nog een fraai verlichte boot en een watergordijn waarop het wapen van Egmond met licht geprojecteerd werd. Op de muur en poort van een loods van de Egmondse Brouwerij werd een vullend glas bier met het logo van Sancti Adalberti geprojecteerd.

Bandje in het dorpshuis van Egmond-Binnen

Egmond aan den Hoef
In dit dorp was er wel veel meer sfeer. Een deel van het parcours was voorzien van lampjes of waxinelichtjes langs de kant, er was volk op straat, er werd muziek gemaakt met verlichte instrumenten en bij de slotruïne was er een vuur-act met fakkels (zie dit filmpje). Bovendien mochten we een kijkje nemen in de prachtige Rooms-Katholieke kerk van de parochie H.M.M. Alacoque en de slotkapel, waar portretten van de telgen uit het “Huys Egmont” te zien waren. Via een woonwijk met nog een fraai lichtkunstwerk verlieten we het dorp weer.

Door de slotkapel in Egmond aan den Hoef

Wimmenum, Het Woud en Bergen-Binnen
Door Wimmenum liepen we bij het licht van de maan richting Het Woud. Bij de gelijknamige gasterij wilde ik graag mijn eerste stop maken en een speciaalbiertje gaan drinken. Er stond echter een vreselijk klantonvriendelijk bord voor het terras met de tekst “Gereserveerd voor diner-gasten”. We werden verzocht tweehonderd meter verder te lopen, naar een mobiele rustpost. Hier was nauwelijks nog iets te kopen; een pannenkoek en wat thee, want de rest was al op. En zitten mocht je op een bankje in de vrieskou. Slecht geregeld, dus besloot ik door te lopen in de hoop dat de volgende rust beter zou zijn. We liepen op een fietspad langs de doorgaande weg (gelukkig rustig vanwege het late tijdstip) richting Bergen-Binnen, beter gezegd, De Fransman. Onderweg kwamen we nog Witte Wieven (spoken) tegen en lagen er verlichte bollen die van kleur verschoten. Bij de schaapskooi had men de duinen mooi verlicht met rode en gele lampen. Hier was het nog gezellig druk en ook was er nog van alles te koop, dus nam ik even een beker erwtensoep. Ik kon niet precies zien of er nog plek was in de schaapskooi, maar gelukkig werd ik netjes geholpen door een vrijwilliger die me naar een tafeltje bracht.

Gekleurde lichtbollen langs het fietspad naar Bergen

Bergen aan Zee
Bij het verlaten van de schaapskooi werd het al aardig rustig. Langs het fietspad naar Bergen aan Zee trof ik nog een opblaasbaar lichtkunstwerk aan dat al aardig in elkaar aan het zakken was. Trok de compressor het gewoon niet, of was men al aan het opruimen? Het pad naar Huize Glory op het Russenduin was mooi verlicht met (nep)waxinelichtjes en een paar hele grote “kaarsen”. Bij het fraai aangelichte Huize Glory verliep ik me nog even, maar dat kwam gelukkig snel weer goed. De afdaling was goed oppassen; hier miste ik de grote “kaarsen” wel. Het pad was ook nu weer prima aangegeven met de (nep)waxinelichtjes en met de zaklamp erbij was het goed te doen. Helaas was er in het dorp zelf wederom geen sfeer. Iedereen zat binnen…

Ik moest even een suikertekort oplossen en daarna ben ik een bokbiertje gaan drinken bij grand café Maz, naast hotel Meyer. Om tien voor tien ben ik daar weer vertrokken en werd het nog aardig doorstappen om de finish voor elf uur te bereiken. Hoewel er in het dorp nauwelijks nog wandelaars waren, was het op het strand toch nog best druk. Op het strand volgden ook nog een paar licht-acts, waaronder een geweldige draak die kon bewegen en vuur kon spuwen. Bij een verlichte boot trof ik nog iemand uit mijn straat. Volgens hem konden we bij de boot een borreltje krijgen, maar ik moest er toch twee euro voor neertellen. Nou ja, dat werd dus even extra ervan genieten…

Fraaie nepkaarsen verlichten het pad naar Huize Glory

Egmond aan Zee (finish)
Om 22.59 uur, nog net op tijd, arriveerde ik aan de finish die tot mijn verbazing al op de strandopgang naast restaurant Van Speijk was. Men was er al druk en luidruchtig aan het opruimen, wat ik niet prettig vond. Bovendien was er geen fatsoenlijke mogelijkheid om de rugzak even af te zetten en het wandelboekje eruit te halen. Daarnaast had men geen stickers (die lagen bij hotel Zuiderduin, kreeg ik te horen) en slechts een lullig finish-stempeltje. Dit was een enorme afknapper aan het eind van de tocht. En ruimte om even een boterhammetje te eten, omdat ik weer een suikertekort had, was er ook niet echt…

Ik liep het centrum in en hoopte even rustig te kunnen gaan zitten bij Het Wapen van Egmond. Volgens één van de kelners was er echter geen plek meer vrij. Dan maar een staande receptie, al moest ik wel de bus van 23.43 uur halen, anders zou ik niet meer in Alkmaar komen. Gelukkig kon er meteen een Sancti Adalberti bokbier getapt en afgerekend worden, en na een paar minuten staan kwam er toch nog een plekje vrij, aan een tafeltje bij een ouder echtpaar. Het was gezellig (op de luidruchtige zuipschuiten achter ons na dan…) en ik kreeg zelfs nog een paar bitterballen aangeboden. Maar daarna werd het echt tijd om naar het busstation te sprinten en de laatste bus naar huis te nemen… Of ik deze Fjoertoer nog een keer doe, weet ik nu nog niet. Het zal onder andere afhangen van de plaatst waar WS78 rond deze tijd een wandeltocht houdt. Ik vond de Scheveningen Light Walk mooier, gezelliger en leuker, maar ja, wie weet wat er in de toekomst nog allemaal op de planning komt… We zullen zien…

Finish in Egmond aan Zee

Over Roland Weyers

Interesses: wandelen, speciaalbier, internet, geocaching, EHBO, fotografie
Dit bericht werd geplaatst in Hobby en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.