Zondags ommetje Alkmaar, 10-09-2023


Heilooërbos / landgoed Nijenburg

Datum: 10-09-2023
Tocht: Zondags ommetje
Organisatie: – (eigen tocht)
Afstand: 12 kilometer
Totaal afgelegd: 53498 kilometer
Weer: Onbewolkt, zonnig, heet. Weinig wind, ZO 2 Bft.
Middagtemperatuur: Ca. 29 °C
Foto-album: Klik hier
Route: Klik hier
Geocache(s):

Zou ik het nog kunnen? Een Kennedymars (tachtig kilometer) lopen? Sinds september 2019 heb ik dat niet meer gedaan. Fysiek ging het de afgelopen tijd wat minder en ik twijfelde eraan. De twijfel werd na de Airborne wandeltocht alleen maar groter, want ik had er flinke spierpijn aan overgehouden. Nu werd er ook nog extreem warm weer voorspeld met een maximumtemperatuur van tweeëndertig graden. Op zaterdagmiddag zette ik het uit mijn hoofd om naar de 80 van de Langstraat in Waalwijk te gaan. Zaterdagavond, gelijk met de start van die Kennedymars, ben ik een ommetje gaan maken in Alkmaar en zelfs dat was nog aardig zweten.

Door het vochtige gras
Dan zondagochtend maar zelf een tochtje maken vanuit huis. Ik wilde vroeg weg vanwege de hitte, maar toen om zes uur de wekker ging had ik geen zin om op te staan. Om negen uur ging ik van huis. Langs de Hoevervaart wandelde ik naar de ringweg N9 en na de oversteek vervolgde ik de weg langs de vaart, de Egmondermeer in. Nog voordat ik op de grasdijk was, had ik al een suikertekort te pakken. Hup, een broodje naar binnen. Na wat overstapjes kwam ik bij een paar boerderijen waar ik alweer een suikertekort had. Gelukkig had ik een banaan meegenomen. Ik liep verder, nog een paar keer over het hek stappen en daarna via een kippenbrug over de Hoevervaart. De meeste dijken waren pas gemaaid en dus liep ik door het gras te schuifelen, dat vochtig was en een beetje aan mijn schoenen bleef plakken.

Egmondermeer

Bij het gemaal Sammerspolder wandelde ik rechtdoor langs de Egmonder Binnenvaart, naar de Heilooër Zeeweg. Aan de andere kant van het water volgde ik de pijlen van het wandelknooppuntennetwerk richting het Maalwater. Storm Poly had veel schade aangericht en er lag een boom dwars over het pad, waardoor ik niet verder kon. Dan maar via een andere route naar het Maalwater. Na een kleine zeven kilometer heb ik een korte pauze ingelast op een bankje. Veel mensen met honden hier en sommige beestjes vonden het heerlijk om een duik in het water te nemen. Verderop stak ik het water over en liep ik naar de Baafjespolder. Op de grasdijk lag veel schapenstront waar ik een paar keer bijna over uitgleed, maar de beestjes waren nergens te bekennen. Verderop stond wel het hek waar je niet doorheen mag open en in de verte hoorde ik de schapen blaten. Ik draaide rechtsaf naar het Heilooërbos oftewel landgoed Nijenburg.

Nieuws van de 80
In de schaduw van de bossen was de temperatuur nog prima vol te houden. In de zon werd het al te heet. Weer diende er zich een suikertekort aan. Ik nam een AA-tje en zelfs dat had nauwelijks effect. Nog een appel erachteraan. Het hete weer had behoorlijk invloed op mijn diabetes. Via de Westerweg wandelde ik terug naar Alkmaar en in De Hoef heb ik de kortste weg richting huis genomen. Nadat ik mijn suiker gecheckt had, liep ik even door naar Albert Heijn voor een paar boodschappen. Tegen twaalf uur was ik thuis en ik voelde me behoorlijk vermoeid. Ik heb zelfs een paar uur geslapen! Later las ik dat er mensen onwel zijn geworden bij de 80 van de Langstraat en hoewel je de berichten in de media altijd kritisch moet bekijken, denk ik dat het verstandig was om er niet heen te gaan. Misschien volgend jaar dan maar…

Baafjespolder

Over Roland Weyers

Interesses: wandelen, speciaalbier, internet, geocaching, EHBO, fotografie
Dit bericht werd geplaatst in Hobby en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.