Kerstwandeling Blerick, 26-12-2022


Sint Lambertuskerk Blerick

Datum: 26-12-2022
Tocht: Kerstwandeling (eigen tocht)
Afstand: 5 kilometer; niet meegeteld voor het totaal
Totaal afgelegd: 52103 kilometer
Weer: Zwaar bewolkt, toch ook even de zon gezien, klein spatje regen, weinig wind (ZW, 2 Bft).
Middagtemperatuur: ca. 11 °C
Foto-album: Klik hier
Route: Niet uitgewerkt; route kan op Komoot bekeken worden: klik hier
Geocache(s):

Met de kerst was ik een aantal dagen in Blerick. Vervelen doe ik me niet; we hadden een nieuwe PC besteld, want met de oude was het zelfs niet eens meer goed mogelijk om een weblog-item te schrijven! Die nieuwe computer moest natuurlijk geïnstalleerd worden. En ook was er nog werk genoeg aan de weblog. Verder heb ik niet zoveel met deze dagen; het is vaak uitslapen, moe zijn, beetje rondhangen, wat eten, wat drinken, TV kijken… Veel wandelingen zijn er in die periode ook niet. Toch is het een goed idee om er even op uit te gaan en zodoende maakten mijn moeder en ik tweede kerstdag een ommetje…

Frederik Hendrikkazerne en fort Sint-Michiel
Rond een uur of één in de middag wandelden we over het voetpad langs de Maas richting het centrum van Blerick. Hoewel het voor mij zeer bekend terrein is, blijft het leuk en mooi. We passeerden de Sint Antoniuskerk aan de achterzijde en daarna gingen we via de Venrayseweg onder de stadsbrug door. Hier kun je met de auto, fiets, bus of trein de Maas oversteken. Wij bleven aan de Blerickse kant en gingen het terrein van de voormalige Frederik Hendrikkazerne op, waar tot 1996 rijopleidingen werden gegeven aan dienstplichtige militairen. De rijopleiding is in 2002 definitief opgeheven en in 2006 werd het terrein verkocht aan de gemeente Venlo. Meer over deze kazerne is te vinden op Wikipedia. De kazerne is gebouwd op het voormalige fort Sint-Michiel, dat tussen 1641 en 1644 gebouwd is. Resten hiervan zijn in 2010 blootgelegd en deze kun je nu bezichtigen. Ik had het nog nooit gezien en was dus wel nieuwsgierig. Het was indrukwekkend hoe groot dit fort moet zijn geweest en dat de muren nog goed in tact waren nadat ze zo lang onder de grond hebben gelegen. Meer informatie over het fort kun je ook lezen op Wikipedia.

Restanten van fort Sint-Michiel met op de achtergrond gebouwen van de kazerne

Heilige Lambertuskerk en Ons Huis
Het begon wat te regenen, maar meer dan een paar lichte spetters waren het niet. We verlieten het voormalige kazerneterrein en gingen de voetgangerstunnel van station Blerick in. Ik moest nog even mijn OV-chipkaart opladen. Tussen perron 2 en 3 vielen mij de oude foto’s van een hondenkop (trein) en de kazerne op, die op een elektriciteitshuisje geplakt zaten. Leuk om te zien en op de foto te zetten. We besloten niet meteen naar huis te gaan, maar nog een ommetje door de woonwijk naast het station te maken. Voor mijn moeder lagen daar wat herinneringen uit haar jeugd. Ook kwamen we bij de Heilige Lambertuskerk, dat inmiddels geen kerk meer is, maar dienst doet als medisch centrum. Verderop wandelden we langs Ons Huis aan de Smeliënstraat, dat in 1927 gebouwd is en dienst heeft gedaan als noodkerk en parochiehuis. Er werden ook dansavonden gehouden waar, als ik het goed onthouden heb, mijn moeder ook nog aan meegedaan heeft. Gezien de zes brievenbussen die er naast de voordeur zijn, lijkt het erop dat er nu appartementen in het gebouw zitten.

In de wijk Tuindorp gingen we het Nieuwborgpark in en na het oversteken van de Burgemeester Gommansstraat wandelden we verder door het park, langs een huurwoning aan de overzijde van de straat, waar mijn zus een tijdje gewoond heeft. Vervolgens zijn we weer het centrum van Blerick ingelopen, langs de gigantische bouwput bij Berden. Helaas is hierdoor de Albert Heijn verdwenen en is er geen doorgang meer naar de Maasbreesestraat. Hopelijk krijgen we er wat moois voor terug… Even later liepen we over de dijk richting de Maas en ging het via het fietspad terug naar de flat van mijn moeder. Het was een leuk, interessant ommetje en heerlijk om even buiten te zijn geweest.

Ons Huis aan de Smeliënstraat

Over Roland Weyers

Interesses: wandelen, speciaalbier, internet, geocaching, EHBO, fotografie
Dit bericht werd geplaatst in Hobby en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.