Rundje Koeberg Helden, 12-05-2019

Klik hier voor de website van rundje Koeberg

Datum: 12-05-2019
Tocht: Rundje Koeberg
Organisatie: Atletiek Helden, SSS Helden en Toerclub Everlo i.s.m. dorpscentrum Kerkeböske
Internet: http://www.rundjekoeberg.nl/
Afstand: 19 km.
Totaal afgelegd: 46351 kilometer
Weer: Eerst fris, tamelijk bewolkt, beetje zon, droog, weinig wind.
Middagtemperatuur: ca. 15 °C.
Foto-album: Klik hier
Route: Klik hier
Geocache(s): GC74ZN0

Ik moest op zaterdag in het zuiden zijn en op zondag was daar niet veel te wandelen, dus een mooie gelegenheid om toch even naar het Rundje Koeberg in Helden te gaan. Ik had zelfs mijn bonnetje voor koffie en vlaai nog van de vorige keer, omdat ik vanwege die aanval van die Rottweiler niet meer aan de finish ben geweest. Op het startbureau, waar ik rond kwart over acht arriveerde, werd ik meteen herkend en kreeg ik gelijk een nieuwe bon voor koffie en vlaai. Uiteraard hebben we het uitvoerig over het bijtincident gehad. Ik had er zelfs weer slecht van geslapen, ook al wist ik dat de route ergens anders naartoe zou gaan. Na een kop koffie en een broodje ben ik om kwart voor negen toch maar van start gegaan.

De route ging een stukje door Helden, over het Mariaplein en in zuidelijk richting de Heldense bossen in. Daarna volgde landelijk gebied en bij het afwateringskanaal kregen we de splitsing tussen de 12 en 19 kilometer. Via de buurtschap Kappert ging het vervolgens richting Neer, waar we de Wijnbeek met een smal, tamelijk dichtgegroeid graspad volgden. Ik had een stukje markeringslint over het hoofd gezien en dus verliep ik me even. Al snel bevond ik me weer op de route die richting de Neerbeek ging. Voordat ik het wandelpad langs de beek nam probeerde ik bij een watermolen een geocache op te pikken, maar ik kon hem niet vinden.

Woef!?
Even verderop stond een waarschuwingsbordje met een hond erop, maar ik kon het niet lezen. Toen in de verte een hond fel begon te blaffen, had ik het er niets op. Een paar keer omkijken en stug doorlopen langs de Neerbeek. Gelukkig geen hond te zien… Ik passeerde nog een flinke kudde schapen en daarna stak ik de beek over. Het was nog maar een klein stukje tot bij de horecarust, restaurant Boothuis De Troost. Er zaten nog wandelaars, maar erg druk was het er niet meer. Hoewel het nog vroeg was, nam ik toch een lekkere trappist, een Gouverneur Dubbel. Tja, die bijtwond moet ik wel goed ontsmetten, van binnen uit… Ik had er gewoon veel zin in…

De Friedesse molen in Neer

Na de rust ging de route verder langs de Maas. Het uitzicht over de Maas bij Neer (eigenlijk Hanssum) is adembenemend mooi, want je staat hier op een flinke hoogte en je kunt dus ver kijken. Achter de Maas zie je ook een flinke plas, de Rijkelse Bemden, en verderop een kerk. Van welk dorp die is kon ik niet precies zien, want er zit ook nog een flinke bocht in de Maas hier. Via het fietspad dat afdaalt naar het afwateringskanaal en later weer stijgt kwam ik op de Musschenberg. Ik had gehoopt hier de Maas nog een stukje te mogen volgen door de bossen, maar we draaiden meteen terug richting Helden. Bij camping De Waterval staken we de N273 over en wandelden we door de buurtschap Hei bij Kessel-Eik. Daarna bogen we linksaf en ging de rout via een doorgaande verharde weg richting de Heldense Bossen. Later werd het een zandweg met een toeristisch fietspad ernaast en kwamen we langs boerderijcamping Bovensbos. Vrijwel in een rechte lijn ging de wandeling terug naar Helden, waar we nog even door de buurt Driessen langs het kerkhof liepen.

Geen bloemen in het ziekenhuis…?
Rond 13.00 uur was ik aan de finish en kon ik mijn stukje vlaai met koffie die ik de vorige keer had moeten missen in ontvangst nemen. De kruimelvlaai was weer heerlijk. Ik had nog wat tijd over voordat de bus ging en dus dronk ik nog een trappistje. Ik raakte aan de praat met een paar bekende wandelaars en moest me uiteindelijk toch nog een beetje haasten om de bus van 13.59 uur te halen. Een kleine twintig minuten later kwam ik aan bij het VieCuri medisch centrum in Venlo, waar ik nog even naar het winkeltje gelopen ben. Ik wilde een bosje bloemen halen voor moederdag, maar die mochten ze niet meer verkopen in het ziekenhuis vanwege de bacteriën. Beetje sneu vond ik het wel. Ik was moe (omdat ik zo weinig geslapen had) en dus haalde ik mijn fiets uit de stalling om vervolgens rechtstreeks naar huis te fietsen. Moeder gaat mee naar de vierdaagse in Diever en dan doe ik daar alsnog wel iets extra’s voor moederdag…

Langs de Maas bij Neer

Over rolandweyers

Interesses: wandelen, internet, geocaching
Dit bericht werd geplaatst in Hobby en getagged met , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.