12e Plus Wandelvierdaagse Alkmaar, 20 t/m 23-06-2018

Internet: http://www.pluswandel4daagsealkmaar.nl/
Afstand: 4 x 40 = 160 kilometer
Totaal afgelegd: 44631 kilometer
Weer: Zwaar bewolkt, soms wat opklaringen, veel wind uit westelijke richtingen, ook een enkele bui.
Middagtemperatuur: Dag 1 ca. 21 °C, daarna koeler (16 – 19 °C).
Foto-album: Klik hier
Routes: dag 1 / dag 2 / dag 3 / dag 4
Geocache(s): GCQB1PGC5XYY7GC5BCD6GC7B3XA

Je hebt het vast wel opgemerkt; ik loop weer eens flink achter met de verslagen op mijn weblog. Niet alleen weinig tijd, maar vooral ook weinig energie en vermoeidheid is hier de oorzaak van. En ik moet kortere verslagen gaan schrijven; als ik bezig ben komen alle details weer boven en wordt het een (veel te) lang verhaal. Hierbij dus een verslag in een iets andere stijl dan je gewend bent…

Masseuse
Op de dag voor de vierdaagse haal ik altijd mijn startkaart op, op het Waagplein. Ik had deze dag nog gewerkt en ik moest ’s avonds nog naar mijn masseuse, om mijn spieren los te laten maken. Dus ben ik bij thuiskomst meteen naar de stad gefietst, heb mijn startkaart opgepikt en daarna ben ik thuis gaan eten. Vervolgens ben ik naar Koedijk gefietst, waar mijn masseuse haar praktijk heeft. Al met al was ik wel laat thuis, zo tegen een uur of elf, dus werd het een korte nacht…

Op het Waagplein, waar de startkaart opgehaald kon worden

Startschot
Op de eerste wandeldag was ik rond 6.20 uur bij het sportpaleis en het startvak was nog leeg, waardoor ik vooraan kwam te staan. Mij werd gevraagd het startschot te geven. Erg leuk om een keer te doen. En dan mag de media wel heel trots verkondigen dat Jaap Bond, gedeputeerde van de provincie Noord-Holland, de vierdaagse officieel heeft geopend, maar dat deed hij zeker niet om half zeven…

Verder was de eerste dag bijna een kopie van het jaar ervoor. Ik liep met Olfert en de route ging door de polder naar Egmond aan den Hoef en daarna door naar Egmond aan Zee. Over het strand liepen we naar Bergen aan Zee, waar we bij strandpaviljoen Zuid even koffie gedronken hebben. Het Jamaicaanse bandje ontbrak dit keer. Langs de Kerf en Schoorl aan Zee ging het naar Hargen aan Zee. Het water stond te hoog om langs het strand de lagune te passeren en dus wandelden we aan de duinzijde naar Camperduin. Via Hargen, Groet, Catrijp en Bregtdorp liepen we weer richting Schoorl waar we opnieuw de duinen ingingen richting Bergen. We zijn nog even gestopt bij bosbuffet De Berenkuil voor een biertje en ook in Bergen, bij Fabels Eten & Drinken hebben we even op het terras gezeten. Net buiten Bergen stonden de meisjes van de Beemsterkaas weer blokjes kaas en sjaaltjes uit te delen, en werd ik nog herkend van vorig jaar. Daarna ging het door de polder, via de Bergerweg en Olympiaweg terug naar de wielerbaan in het sportpaleis. De muziek galmde er weer flink, waardoor ik niet lang ben gebleven, en bovendien was ik mijn bonnetje voor het afhalen van het t-shirt vergeten. Dat kwam dan wel een dag later…

Bosbuffet De Berenkuil Schoorl

Op de tweede dag was ik Olfert vrij snel kwijt. We startten zoals gebruikelijk bij sportcomplex Hoornse Vaart en door de Oudorperpolder gingen we naar het witte kerkje in Oudorp. Daarna volgde het kippenbruggetje en de lange weg door de polder naar Oterleek, waar ik bij de molen (bij de bakker) een beker koffie genomen heb. Olfert was toen al doorgelopen. Via de polder kwamen we in Rustenburg en door een stuk natuur (graspad langs het water en een molen) wandelden we naar de ijsclub van Hensbroek. Opnieuw tijd voor een beker koffie, maar van Olfert geen spoor meer… Na Hensbroek staken we de Ringvaart van de Heerhugowaard wat eerder over dan we gewend zijn, omdat de andere brug vernieuwd werd en dus niet bruikbaar was. Hierdoor was de uitdeelpost ook op een andere plek dan gewoonlijk. Na het oversteken van het spoor wandelden we via de Berkmeerpolder naar Veenhuizen. Daar heb ik een poosje in het gemeenschapshuis gezeten met een kop tomatensoep.

Café Marktzicht
Na die rust volgde een lang taai stuk door het buitengebied en de industrie van Heerhugowaard, richting Zuid-Scharwoude. Bij de kerk zocht ik wederom tevergeefs naar een geocache, totdat een bewoner mij op het juiste spoor zette. Eindelijk gevonden! Iets verderop, bij de uitdeelpost voor café De Schelvis, nam ik een koekje en daarna ben ik vlug doorgelopen, via het Rijk der 1000 eilanden naar Broek op Langedijk. Hoewel ik al vrij laat was, probeerden de kinderen van de Van Arkelschool mij toch nog naar hun terras te lokken. Maar het stond voor mij al vast dat ik een biertje wilde gaan drinken bij café Marktzicht, achter museum Broekerveiling. Tot mijn grote verbazing bleek het authentieke café verbouwd te zijn tot een hippe eetgelegenheid annex grand café, maar het zag er absoluut niet verkeerd uit. Het was fraai opgeknapt en men had er nog steeds een lekkere donkere trappist.

Molen Sint-Pancras
Hoewel er wederom voor de veertig kilometer niet via de Broekerveiling gepijld was, ben ik toch even door het museum gelopen. In het winkelcentrum was ik zowaar nog op tijd om een broodje te krijgen van de plaatselijke supermarkt. Na het oppikken van een tweede geocache (die ik eerder ook niet gevonden had, maar nu dus wel) wandelde ik door naar de Twuyvermolen (ook wel molen A genoemd) bij Sint-Pancras. Deze was open en we mochten even binnen kijken. Men had bij het opknappen glazen platen rond de molensteen en de vijzel gezet, waardoor je deze kon zien draaien, en je het water letterlijk onder de molen door kon zien gaan. Erg gaaf! Via de gebruikelijke route door Sint-Pancras (waar we even een felle bui op ons dak kregen) en de Hortus ging het terug naar sportcomplex De Hoornse Vaart. En ook hier ben ik niet blijven plakken, want zonder vrienden die meewandelen is het lang zo gezellig niet om nog een pilsje te doen…

Op een kippenbruggetje over de Ringvaart van de Heerhugowaard

Gezandstraald
Op dag drie verzamelden we ons langs het voetbalveld in het AFAS AZ-station en deze dag liep ik weer met Olfert. Na de start wandelden we een stukje over een gesloten graspad door de Boekelermeer, om vervolgens de A9 over te steken en via landgoed Nijenburg (oftwel het Heilooërbos) naar Heiloo te wandelen. Bij tennisclub Heiloo United was de eerste stempelpost, maar voor ons is dit nog veel te vroeg om te rusten. En dus liepen we stug verder, naar het Maalwater waar een geocache op te pikken viel. We moesten er even aardig de struiken voor in, maar éénmaal ter plekke zag ik de cache meteen zitten. Intussen werd het al rustig op het parcours en konden wij onze weg vervolgen, via de Zeeweg naar Rinnegom en later door een prachtig stuk duinen (met een flinke klim en aardig wat mul zand) naar Egmond aan Zee. Vorig jaar hadden we rust bij mijn favoriete strandtent, strandpaviljoen De Zilvermeeuw, maar nu moesten we iets noordelijker zijn, bij strandpaviljoen De Schelp. Daar aangekomen kregen we de wind vol van zee en werden we zowat gezandstraald. Gauw naar binnen voor een kop cappuccino!

Na de rust moesten we het strand op, dus eerst weer vol tegen de wind in met de ogen dicht. Zand onder je contactlenzen is niet prettig. Gelukkig liepen we in zuidelijke richting en kregen we de wind op de rug, wat het toch een stuk draaglijker maakte. Ter hoogte van Egmond-Binnen verlieten we het strand en vlakbij gasterij Nieuw Westert kwamen we samen met de vijfentwintig kilometer, waardoor het voor ons te druk was bij dit restaurant. We maakten nog een flinke lus door de duinen richting Bakkum-Noord, waar ook een geocache verstopt was. Die was niet al te moeilijk en dus snel gevonden. Op de uitdeelpost heb ik even een korte pauze genomen en verderop, bij een boerderij, werd koffie uitgedeeld. Dus ook daar ben ik even gestopt, waardoor Olfert een flinke voorsprong opgebouwd heeft. Bij de horeca van Onze Lieve Vrouw ter Nood in Heiloo kwam ik hem weer tegen, en we besloten samen verder te gaan, via het Oosterpark naar de stempelpost op landgoed Willibrordus. Daar heb ik een pilsje gedronken en we hebben buiten een tijdje op het veld gezeten. Ik ben ook nog even in de grote kapel gaan kijken, voordat we door de Boekelermeer, langs de A9 (een minder leuk stukje in de route) terug naar het AFAS AZ-stadion mochten lopen. Daar aangekomen wilden we een pilsje nuttigen op de tribune, maar helaas zouden we dan vol in de wind zitten. Dus besloten we het binnen op te drinken en daarna huiswaarts te keren…

Rust bij de Sint Willibrorduskapel in Heiloo

Speciaalbieren
De laatste dag begon zoals gewoonlijk bij het sportcomplex Oosterhout en via het gelijknamige park ging het naar het centrum van Alkmaar. Via de Ringersbrug, Noorderkade, Frieseweg en de historische Munnikenweg kwamen we in de Oudorperpolder waar we bananen kregen op de eerste controlepost. Ook stond het Volkswagen Samba spijlbusje uit 1966 van Sunset Drive er weer om ons van muziek te voorzien, dus tijd voor een praatje. Daarna ging het door de Rekerhout langs speeltuin ’t Span naar het Geestmerambacht. Beetje jammer dat de horeca daar niet geopend is, dus werd het doorlopen naar manege Beukers voor een kop soep. Vlak na de manege begon de lus van de veertig kilometer en werd het een stuk rustiger op het parcours. Langs camping De Kolibrie wandelden we naar Warmenhuizen en dan verder naar Tuitjenhorn. Ook dit jaar heb ik weer even gerust bij het dierenpark Van Blanckendaell. Hier was vorig jaar nog geen speciaalbier te krijgen, maar intussen had men Goudkoppe van de Texelse bierbrouwerij, en dat smaakte prima.

Langs Eenigenburg en via Krabbendam kwamen we op de Westfriese Omringdijk, waar we nu voor het tweede jaar op rij over een camping en langs het Noord-Hollands kanaal mochten wandelen. Via Schoorldam liepen we naar Koedijk. Ik had geen zin in de drukte bij café De Bonte Koe en dus liep ik door naar maalderij De Gouden Engel, waar restaurant De Molenschuur gevestigd is. Op het terras heb ik even een Texels Wit gedronken. Daarna ben ik langs het kanaal doorgewandeld naar het centrum van Alkmaar. Na het rondje over het bolwerk en de doorkomst door de grote kerk gingen we via het winkelgebied naar het Waagplein. In het centrum werden we met muziek van verschillende bandjes en kapellen verwelkomd. Nadat we door het Waaggebouw waren gelopen volgde de finish over de rode loper op het Waagplein. En daar mocht ik mijn speciale speldje voor de 10e keer in ontvangst nemen.

Achter de finish stond een collega mij op te wachten en we zijn samen naar café Stapper gegaan, om op de vlonder een paar lekkere speciaalbiertjes te drinken. Op het Waagplein was het veel te druk hiervoor. De Scotch CTS had ik nog nooit geproefd, maar toch ben ik later overgestapt op de gebruikelijke trappist dubbel. Ook een andere collega kwam nog even bij ons zitten. Later, op de terugweg naar de fietsenstalling in de buurt van sportcomplex Oosterhout heb ik even een patatje gegeten bij de Kwalitaria Vondelstraat. Nog even een fietstochtje van zo’n drie kilometer en toen zat de 12e editie van deze vierdaagse er weer op…

Langs het stadhuis van Alkmaar

Over rolandweyers

Interesses: wandelen, internet, geocaching
Dit bericht werd geplaatst in Hobby en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op 12e Plus Wandelvierdaagse Alkmaar, 20 t/m 23-06-2018

1. Corné Janssen zegt:

Dit verslag nieuwe stijl. Lekker kort en bondig leest lekker weg. Prima zo.