Alternatieve “De drie Egmondentocht” (WS78), 05-05-2018

Datum: 05-05-2018
Tocht: De drie Egmondentocht (serie 40 tocht 3) (nagelopen – alternatief)
Organisatie: Wsv. WS78
Internet: http://www.ws78.nl/
Afstand: 41 kilometer
Totaal afgelegd: 44091 kilometer
Weer: Onbewolkt, zonnig, warm, wind: 3-4 Bft. (NO).
Middagtemperatuur: ca. 21 °C.
Foto-album: Klik hier
Route: Klik hier
Geocache(s): GC5BCBT

Hennie en Theo wilden graag dit weekend naar Alkmaar komen om op zondag de Bloeiend Zijpe wandeltocht te lopen. Op zaterdag was er geen georganiseerde tocht in de buurt en dus hadden we (Theo en ik) besloten om “De drie Egmondentocht” van WS78 na te gaan lopen. Rond twintig over zeven zijn we naar het station gelopen en daar hebben we om kwart voor acht de trein genomen. Vijf minuten later waren we op station Heiloo en hebben we ons rustig aan naar ’t Trefpunt begeven. Na het instellen van de GPS konden we om acht uur vertrekken. Omdat ik nauwelijks een oog dicht had gedaan in de voorafgaande nacht, had ik ook nog geen honger en moest het ontbijten maar onderweg gebeuren.

Geen winter maar lente
Hoewel ik de route al op 11 november 2017 had gelopen, lukte het niet om de weg te vinden zonder GPS en routebeschrijving. We liepen eerst een stuk door Heiloo en het park bij het Maalwater. Daarna volgden we de Egmonder binnenvaart via een grasdijk. Na een paar honderd meter kwamen we bij de eerste en enige geocache op de route die ik nog niet had. Ik zag hem zo snel niet, totdat Theo ineens een houten plankje in het gras zag liggen. Het logboekje bleek vochtig te zijn, maar ik kon mijn naam er nog wel op kwijt. Verderop in de polder passeerden we een gemaal en daarna een paar kleurige bollenvelden. Iets wat je in november niet ziet. Via een kippenbruggetje staken we de Hoevervaart over en die vaart volgden we naar Egmond aan den Hoef. We moesten regelmatig over hekken klimmen en er stond nu ook vee in de wei, zoals koeien, geiten en paarden.

Bollenvelden langs de Egmonder binnenvaart

In Egmond aan den Hoef liepen we om de slotruïne heen. In de kern van het dorp was alle horeca nog gesloten, dus liepen we even door naar restaurant De Koffiemolen. Eigenlijk waren we tien minuten te vroeg, maar er zaten al mensen op het terras. We bestelden koffie met gebak. Het appelgebakje viel nog mee, maar de orange cheese cake en de kopjes koffie waren tamelijk klein. En het was flink aan de prijs. Volgens mij betaalden we zo aardig mee aan de verbouwing die hier onlangs heeft plaatsgevonden. Het is wel een bijzondere plek om even te rusten en fijn dat het zo vroeg al open was… Omdat er na deze stop een flink open stuk door de duinen volgde, heb ik me toch maar even goed ingesmeerd met zonnebrandcrème.

Broedseizoen
Vlak voor Egmond aan Zee klommen we over een duintop en hier werd het even zoeken naar het juiste pad. Al snel kwamen we langs het jongerencentrum De Wal waar destijds de soep- en koffiepost was. Even later wandelden we vlakbij sporthal De Watertoren de duinen in. Eerst over goed begaanbare paden langs de huisjes en volkstuinen, daarna werden de paden smaller en kregen we mul zand. Toen we af wilden buigen richting Wimmenum liepen we tegen een broedgebied aan en hier mochten we van 1 maart tot 1 juli niet doorheen. Dus besloten we het hoofdpad te volgen, dat iets verderop op de terugweg uitkwam. Die volgden we tegen de richting in. Ook hier smalle zandpaden, wat de tocht best pittig maakte. Bij de Woudweg zijn we toch maar weer naar de originele route gegaan. We bleken zo’n twee kilometer omgelopen te hebben.

In de duinen tussen Egmond aan Zee en Bergen aan Zee

Voordat we van het fietspad af gingen moest ik nog even een flinke lading zand uit mijn schoenen gooien. Er volgde nu een meer bosrijke omgeving richting Bergen aan Zee. Dit dorp kwamen we aan de noordoostkant binnen en we maakten even een ommetje langs huize Glory en het vredeskerkje. Daarna volgde al snel de caférust van WS78 bij hotel Victoria. Maar wij lieten die letterlijk links liggen, want we wilden graag even naar de Zee. Theo had zin in een visje. Een viskraam vonden we echter niet, dus zijn we even gaan rusten bij strandpaviljoen Zuid. Hier hebben ze lekkere halve liters König Ludwig Weizen en aan een gesprek in het Duits ook geen gebrek, want het barst hier van de witte kentekens. Na de rust konden we op het strand blijven, maar dan zouden we het park Parnassia missen. Dus liepen we even terug het dorp in om via het park naar de volgende strandopgang te gaan.

De originele route ging even verder weer het strand af. Als we dat zouden doen, moesten we nogmaals een flink stuk door het mulle zand. Daar had ik weinig zin in en we wilden sowieso proberen om iets van die twee extra kilometers af te halen, dus bleven we op het strand tot in Egmond aan Zee. Daar stond wel een viskraam op de boulevard, waar we beiden een kabeljauwfilet gegeten hebben. Het kostte moeite. Veel honger had ik niet, want ik had op het strand mijn brood opgegeten en ik was vergeten hiervoor insuline te pakken. De glucosespiegel moet dus ook flink te hoog zijn geweest. We vervolgden onze weg langs de vuurtoren Van Speijk en daarna door het toeristische centrum. De vergelijking met Valkenburg aan de Geul was snel gemaakt. Na een korte stop bij de Jumbo wandelden we het terrein van de Prins Hendrikstichting op. Dit is een tehuis voor oud-zeelieden waar we, volgens de borden, eigenlijk niet overheen mogen. We waren ook zo weer het terrein af en via een flinke klim langs een bunker liepen we weer de duinen in.

Te laat…?
Ik had hier nog wel wat problemen verwacht vanwege het broedseizoen, maar de route bleek toegankelijk te zijn. Het terrein bestond hier voornamelijk uit grasvlaktes met regelmatig mulle zandpaden. We namen niet de kortste weg naar Egmond-Binnen en na een paar kilometer had ik toch wel de pijp leeg. Dus hebben we even een bankje opgezocht om uit te rusten. Ik had ook nog steeds een thermosfles met thee in mijn rugzak zitten, omdat we rekening hadden gehouden met weinig horeca langs de originele route. Die thee kwam nu goed van pas en hij bleek nog goed warm te zijn ook. Intussen hoorden we het klokje van de Egmondse abdij in de verte zes uur slaan. Als we nu bij WS78 waren geweest, dan waren we royaal te laat…

Vuurtoren J.C.J. van Speijk Egmond aan Zee (niet in originele route)

Na nog een stukje duinen en grasland wandelden we langs gasterij Nieuw Westert naar Egmond-Binnen. Van de abdij zagen we alleen het kerkje, dat mij de vorige keer niet is opgevallen omdat ik de fruitpost aan het zoeken was. Iets verderop hadden we moeite om het begin van het Monnikenpad te vinden, maar uiteindelijk kwamen we toch weer langs de Egmonder binnenvaart die we volgden tot aan de Zeeweg. De laatste kilometer langs deze weg was niet zo interessant. Even voor half acht stonden we weer voor de gesloten deur van ’t Trefpunt. Na het afsluiten van de GPS zijn we meteen naar het station gelopen. We hadden mazzel dat de trein naar Alkmaar er nog stond, anders hadden we een half uur moeten wachten. Rond tien voor acht arriveerden we in Alkmaar en hoewel we met de bus konden gaan besloten we toch naar huis te lopen. Daar wachtte Hennie ons op. Ze was naar de Keukenhof geweest en via de bloemendagen in Limmen teruggereden naar Alkmaar. En ze was ook net pas thuis. Wij hadden echter niet veel honger meer, maar Hennie nog wel. En dus is ze even patat gaan halen bij de cafetaria aan de overkant. Maar zelfs een patatje met een frikandel bleek nog iets te veel voor mij te zijn. Blijkbaar was ik te moe om nog te eten…

Over rolandweyers

Interesses: wandelen, internet, geocaching
Dit bericht werd geplaatst in Hobby en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.