8e Lustrumtocht WS78 Maarn, 07-04-2018

Datum: 07-04-2018
Tocht: 8e Lustrumtocht; “Door verleden naar heden” (serie 40 tocht 11)
Organisatie: Wsv. WS78
Internet: http://www.ws78.nl/
Afstand: 40 kilometer
Totaal afgelegd: 43934 kilometer
Weer: Licht bewolkt, zonnig, warm, beetje wind (Z/ZO 3 Bft.).
Middagtemperatuur: ca. 22 °C.
Foto-album: Klik hier
Route: Klik hier
Geocache(s): GC5XEFCGC5HJBTGC5XDAM

Tot 2012 werd het wandelseizoen van WS78 altijd afgesloten met een mooie tocht in Maarn en ik vind het ook erg jammer dat men van deze traditie afgestapt is. Toen ik de informatie op de website las, begon mijn hart sneller te kloppen. Eindelijk weer een ouderwetse WS78-tocht met veel bekende punten. Ik had al meteen zin om hier naartoe te gaan. Omdat ik zondag ook nog het Rundje Koeberg Extra in Helden wilde lopen, moest ik al op vrijdagavond naar Blerick. Vroeger nam ik dan wel eens mijn weekendtas mee naar de wandeltocht, maar het was altijd weer zoeken naar een plekje waar je deze kon achterlaten. Dus zat ik op zaterdagochtend om 6.36 uur in de trein naar Eindhoven. In Utrecht stapten heel wat lopers op de Sprinter naar Maarn, wat vreemde blikken van het treinpersoneel en de overige reizigers opleverde. Ik had al gezien dat er in Maarn voor het station een geocache lag, dus probeerde ik die meteen even op te pikken. Helaas had de GPS nog geen ontvangst en met de hint kwam ik niet bij het juiste bankje uit. Omdat het al half negen was geweest besloot ik me eerst even in te gaan schrijven bij het sociaal cultureel en educatief ontmoetingscentrum De Twee Marken. Wie verzint zowat; vroeger heette dat gewoon “dorpshuis”…

Modderpoelen toen en nu
Het was er flink druk en bij de inschrijving stond zelfs een rij. Ik had nog tijd voor een beker koffie, maar het werd wel een staande receptie. Ook trof ik weer heel wat bekenden en ik vroeg Willy waarom er geen GPX-bestanden met de rustposten meer op de site van WS78 komen voor de tocht. Volgens hem ben ik zowat de enige die er gebruik van maakt. Voor mij zijn ze erg nuttig, mocht ik eens de pijlen kwijtraken en me verlopen… Even voor negen uur werd het tijd om buiten op de toespraak te gaan wachten en keurig op tijd zette het wandellegioen zich in beweging, om richting het station te gaan. Nu wel met GPS-ontvangst had ik de geocache snel te pakken en bij het gemeentehuis aan de andere kant van het spoor lag er nog een. Ook die was niet moeilijk. De drukte op het parcours was wel al meteen een stuk minder en ik liep vooral tussen de lopers van de twintig kilometer. Langs een feestelijk aangeklede tuin, waar vroeger ook al de lopers gefeliciteerd werden met de behaalde prestatie, liepen we de bossen in. Op de smalle paadjes was het soms wel even filelopen. Desondanks was het heerlijk genieten. En het was droog, dus op een enkele modderpoel na was het prima te doen. We hebben het hier wel eens veel slechter meegemaakt; zo’n driekwart van de tocht door de modder en pas om half zeven binnen, een uur te laat… Je hoorder er toen niemand over, want iedereen had het zwaar.

Station Maarn anno 2018

Al snel kwamen we bij het poortgebouw van het landgoed Ruiterberg waar ik even geen pijltjes zag. De routebeschrijving gaf aan dat we door de poort moesten en dat was niet te missen. Vroeger liepen we hier ook wel eens langs een fraaie tuin met ronde heggen, maar die hebben we dit keer niet gezien. Volgens mij ligt deze aan de andere kant van het landgoed. En de uitzichttoren De Kaap zat ook niet in het parcours. Tja, je kunt niet alles in één tocht hebben. Misschien toch eens wat vaker weer een WS in Maarn…? Van de Ruiterberg ging het naar het Doornse Gat, waar we een stukje omheen liepen. Er waren wat dagrecreanten en Erik passeerde mij op de fiets terwijl ik een paar foto’s stond te maken. We staken de N225 over om vervolgens het landgoed Darthuizen te betreden. En weer volgde een flink stuk door de bossen om aan de rand van Leersum uit te komen. In het restaurant Darthuizen had de twintig kilometer de horecarust. Vlakbij lag ook de graftombe van Nellesteyn, weer zo’n icoon in deze omgeving. En even later volgde de gecombineerde soep- en koffiepost, waar we uit verschillende lekkernijen mochten kiezen. Ik kon niet precies zien wat er allemaal lag, dus werd het op goed geluk wat uitzoeken. Ik bleek twee biscuits met zoetigheid gekozen te hebben, maar die gingen pas na de soep op, onderweg naar de Amerongse Berg.

Hoge wreef
De splitsing van de twintig en veertig kilometer volgde al snel en langs een tennispark liepen we weer de bossen in. We waren in de buurt van de Zuilensteinse Berg en bij een heideveld kregen we een leuke klim voor de kiezen. Het was nog een aardig stukje naar de Amerongse Berg waar het redelijk druk was. Even later volgde de Eenzame Eik met bankjes rondom. Ook hier zijn we vaker geweest. De geocache die er ligt lag op ruim 130 meter afstand, dus iets te ver om erheen te gaan. Door de bossen en langs een heideveld daalden we weer en nadat we nogmaals de N225 waren overgestoken volgden we een pad langs de rand van de Amerongse Bovenpolder. Bij het uitzichtpunt werd het weer een stukje klimmen, maar daarna konden we van het uitzicht over de polder genieten. Ook hier zijn we eerder geweest, maar het uitzichtplatform kan ik mij niet herinneren. Langs het kerkhof wandelden we het dorp in en na een paar straten volgde de horecarust, bij fietscafé De Proloog. Buiten zat alles vol, dus ging ik met mijn Gerardus Dubbel binnen aan een tafeltje zitten. Even de schoenen los, want die begonnen wat te knellen op mijn hoge wreef…

De Eenzame Eik op de Amerongse Berg

Even voor half twee ging het verder, eerst nog een stukje door Amerongen, langs korenmolen Maallust, het tabaksteeltmuseum, de Andrieskerk en het kasteel (buitenplaats) van Amerongen. Daar gingen we de uiterwaarden van de Nederrijn in, over graspaden en overstapjes. Bij een eerdere tocht van WS78 in deze omgeving was dat ook de bedoeling, maar werd het uit het parcours gehaald omdat het te drassig was. Nu was het prima begaanbaar. Na het oversteken van de Lekdijk volgde het landgoed Zuylestein. We kwamen langs het landhuis, maar je kon er niet echt dichtbij komen om een mooie foto te maken. Bovendien zag ik eerst niet hoe het terrein in elkaar zat, maar iemand die er bekend was kon het mij wel uitleggen. Bij de poort lukte het wel nog om een redelijke foto te schieten. Iets verderop lag een schaapskooi en hier moesten we een dijkje op, een onduidelijk pad over de boomwortels volgen, om vervolgens het dijkje weer af te gaan. Onder aan het dijkje lag een goed begaanbaar zandpad. Als ik dat geweten had…

Hond in de pot
Niet veel later kwamen we weer aan de N225 en ik zag op 70 meter afstand een geocache op mijn GPS staan, bij een oorlogsmonument. We gingen er helaas niet langs en ik had geen idee hoever de pijlenophalers achter mij zaten, dus volgde ik de route maar. Intussen was ik weer in Leersum en haalde Huib mij in. Samen gingen we naar de gecombineerde soep- en koffiepost. Ik verheugde me op een halve rookworst met mosterd, maar helaas vond ik de hond in de pot. Dus vlug een bekertje koffie en weer verder… Langs de Uilentoren liepen we weer de bossen in en daarna volgde het Leersumseveld, een heideveld met vele grote vennen. Erg mooi, en toen we om een groot ven heen gelopen waren, kwamen we al op de fruitpost. Men was er streng, want ik had nog steeds het bonnetje van de gemiste fruitpost in Velp, maar twee mandarijntjes nemen mocht niet. Het ene mandarijntje smaakte wel prima, lekker sappig en zonder pitten. Ook stonden er weer dropjes; altijd welkom, een beetje zout…

Kasteel / buitenplaats Amerongen

Vervolgens wandelden we langs het gebouw van Staatsbosbeheer waar ook iets te doen was. We kwamen in een welbekend tunneltje onder de N226 met fraai hekwerk en beschilderde tegeltjes, waar we ook al een aantal keren doorheen zijn gegaan. Daarna was het goed opletten om het smalle verscholen bospaadje omhoog te vinden. Gelukkig had men twee duidelijke krijtpijlen op het fietspad gezet. We bleven tot in Maarn in de bossen. Via de Maarnse Grindweg liepen we naar een klein heideveld, het Maarns Heitje genaamd. Daarna ging het via een lang fietspad terug naar de bewoonde wereld. Tegenover de sportvereniging Maarn-Maarsbergen, waar het tamelijk druk was, lag de laatste geocache van deze dag. Ik vond hem vrij snel en tijdens het loggen stopten nog twee wandelaars. Ze hadden de geocaches niet in de GPS staan, maar maakten meteen van de gelegenheid gebruik om hun naam ook even op het papiertje te zetten.

American Cookie met veel chocolade
Via een vrij nieuw ogend fietstunneltje (nooit eerder gehad met een tocht van WS78) kwamen we aan de andere kant van het spoor en een paar minuten later, precies om half zes, was ik terug bij De Twee Marken. Het was er nog gezellig druk en ik schoof met een Hoegaarden witbier aan bij een paar bekende wandelaars. Huib zat er met een groot glas Hertog Jan pilsener en hoewel ik meestal speciaalbier drink, leek me dat ook wel wat. Dus nam ik er later ook één. Het was een prima dorstlesser. Zo rond kwart voor zeven ben ik opgestapt en tegen zeven uur nam ik de Sprinter naar Utrecht. Ik had van Henri een paar bonnen voor de Kiosk gekregen, dus haalde ik snel een koffie, gevulde koek en een American Cookie (Triple Chocolat) voor maar twee euro. Beetje haasten was het wel, want ik had maar een paar minuten overstaptijd. Omdat het weer luidruchtig was in de tweede klas stiltecoupé ging ik even naar de eerste klas, maar deze keer was de conducteur het er niet mee eens. Ik mocht nog wel eerst even mijn lekkernijen opeten voordat ik terug ging naar de tweede klas coupé. Gelukkig was het daar weer wat rustiger geworden, want ik was best wel moe. Even voor negen uur was ik in Blerick, waar ook nog een bord eten op me te wachten stond. En uiteraard moest ik de spullen nog klaarmaken voor de volgende dag…

Leersumseveld

Over rolandweyers

Interesses: wandelen, internet, geocaching
Dit bericht werd geplaatst in Hobby en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.