14e Rode Kruistocht Brummen, 05-11-2017


Klik hier voor de website van het Rode Kruis

Datum: 05-11-2017
Tocht: 14e Rode Kruistocht
Organisatie: Wandelsportvereniging Brummen en het Rode Kruis Brummen
Internet: http://wandel.nl/ en http://www.rodekruis.nl/
Afstand: 20 kilometer
Totaal afgelegd: 43239 kilometer
Weer: Zonnig, later meer bewolking en een bui. Fris herfstweer.
Middagtemperatuur: ca. 11 °C.
Foto-album: Klik hier
Route: Klik hier
Geocache(s):

Dit weekend kwam echt alles tegelijk. Ik zou graag op zaterdag naar Capelle aan den IJssel gegaan zijn voor een tocht van RS80. Die stond eerst verkeerd op hun overzicht (28 november) en ik was er van uit gegaan dat dit 28 oktober zou moeten zijn. Ineens bleek er 4 november in het programma te staan. Ook was ik uitgenodigd voor een bokbierfestival in Alkmaar op vrijdag en ik had al toegezegd om met de wandelvrienden.com mee te gaan wandelen in Brummen. Daarbij waren er het hele weekend werkzaamheden op het spoor tussen Alkmaar en Uitgeest. Er reden geen treinen maar bussen en dat zorgde voor extra reistijd. Ik moest dus keuzes maken. Helaas moest ik Christa teleurstellen door niet naar Capelle te gaan. Ik wilde op zaterdag rustig naar Blerick reizen om vanuit daar zondag naar Brummen te gaan. Vrijdag ben ik wel nog op het bokbierfestival geweest en omdat ik thuis nog veel moest doen werd het zaterdag toch pas erg laat voordat ik in Blerick was.

Even wachten…
Eigenlijk hoefde ik pas om 8.02 uur met de trein naar Nijmegen. Omdat ik ooit flinke vertraging heb gehad door gladde sporen besloot ik een half uur eerder te gaan. In Nijmegen kon ik nog net de intercity naar Zwolle halen en dus was ik al rond twintig voor negen in Arnhem. De Huiskamer was nog niet open, dus haalde ik koffie bij de AH To Go en heb ik op een bankje op Anke, Ben en de rest gewacht. Samen zijn we alsnog naar De Huiskamer geweest, waar ik getrakteerd werd op een gevulde koek. De stoptrein uit Nijmegen, met daarin Kees en Inge, had wat vertraging, maar even voor tien uur waren we in Brummen. We pasten niet allemaal in het busje van het Rode Kruis en dus moesten we een beurt wachten. Bij restaurant de Vroolijke Frans troffen we nog meer wandelvrienden, waaronder Corné en Miranda. Ik bestelde koffie, maar ik had vergeten dat we vrij laat waren, dus werd het snel doordrinken zodat we om half elf konden starten.

Ons vervoer naar de start

We kregen een route van de vijfentwintig kilometer mee, want die van de twintig kilometer waren op. Er was wat in gekrast, maar het bleek uiteindelijk nog niet te kloppen. Gelukkig was de route prima gemarkeerd en dus kon je hem zelfs zonder beschrijving goed volgen. We gingen vandaag voornamelijk richting het noorden. Na wat landelijk gebied wandelden we door een stukje bos en even later zag ik een bordje waarop landgoed Voorstonden vermeld stond. Ik verheugde me al op de prachtige vijver, statige bomen, mooie lichtinval en de paddenstoelen. Maar dat stukje van het landgoed deden we dit keer niet aan. In plaats daarvan wandelden we door een voor mij onbekend natuurgebied. Jammer dat ik het bordje niet op de foto gezet heb, want de naam ben ik kwijt en kan ik ook nergens meer vinden. Stukjes bos en platteland bleven zich maar afwisselen. Wel was het goed uitkijken, want het was hier en daar wat modderig. En soms zag ik dat net te laat. Maar goed dat ik de dichte Brooks wandelschoenen aan had getrokken…

Zeven meter hengelen
We kwamen ook nog langs het Bethelkerkje dat uit 1902 stamt (volgens de gevelsteen). Ik zou graag even binnen kijken, maar het leek nu wel een woonhuis. Even later passeerden we een koffie- en theeschenkerij. Voor het erf werd op een bord duidelijk gemaakt dat we met Pasen weer welkom waren. We liepen dus maar stug door naar de rust, die een paar honderd meter verderop was, bij een garage op het erf van een boerderij. Daar heb ik een kop groentesoep gegeten, helaas zonder soepballetjes, want die waren al op. En ook met de soep zelf ging het hard toen onze groep eenmaal besteld had. Intussen zat ik ook naar de nieuwe geocaches te kijken die in deze omgeving lagen. Volgens de omschrijvingen had ik er een hengel van circa zeven meter voor nodig. Ik kon me er geen voorstelling van maken. Als dat een touw met magneet moest zijn, dan kon ik dat volgend jaar wel meenemen. Vlakbij de rust zat zo’n geocache verstopt, dus ging ik even kijken. Helaas zag ik hem niet.

Bethelkerkje

We passeerden nog een paar van die geocaches en er bleken allerlei trommeltjes in de bomen te hangen, van een kokertje tot een prullenbakje of een koffiebekertje. Voor mij sowieso lastig te zien en hier konden wij echt niet bij. Verder kwamen we ook geen geocaches meer tegen, dus helaas niets vandaag… We liepen wederom door landelijk gebied en op weg naar Hall kwamen we op een kleine heide, waar we via vlonders door een ven heen moesten. Een leuk stukje in het parcours. Het vlonderpad heette het “Van den Akker struinpaadje”. In Hall troffen we vlakbij de kerk een tuin met een aantal kunstwerken, waaronder een kar gemaakt uit allerlei stukjes aluminium en een tuktuk van rubber (waarschijnlijk stukjes autoband). Het was wel privéterrein, dus zijn we maar niet al te ver de oprit op gegaan. Ik had graag de kerk bezichtigd, maar die was dicht. Volgens de informatie op en bij de deur had je een toegangsbewijs nodig en was de kerk slechts één keer per week open voor bezichtiging. Erg jammer…

Flinke boeren
We passeerden ook nog een herdenkingsmonument voor ingenieur Cornelis Johannes van Doorn die in Hall geboren is en bij de Japanse stad Koriyama de leiding had over de aanleg van de belangrijkste Asaka-waterwerken. Maar goed dat deze informatie op een bordje stond, anders had ik het hier ook niet zo neer kunnen zetten… Via een graspad en een verharde landweg kwamen we bij camping De Kikker, waar de tweede rust was. We hadden dit keer helaas door omstandigheden geen eigen verzorging. Ik vroeg of ze iets light te drinken hadden en er was nog precies één blikje Pepsi Max over. Normaal zijn die zwart, maar deze oogde een beetje paarsig. Het bleek een Pepsi Max Cherry te zijn. Die had ik nog nooit gehad en hij smaakte prima. Maar als je ooit een wedstrijdje boeren laten wilt winnen, moet je dit spul nemen…

Over het vlonderpad

Het buienalarm gaf aan dat we regen zouden krijgen en de lucht begon ook aardig donker te worden, dus werd het tijd om de regenhoes om de rugzak te doen en de paraplu te pakken. Het bleek geen overbodige luxe, want een paar honderd meter na de rust begon het inderdaad even aardig te regenen. Via een fietspad (met een zeer mooie paddenstoel in de berm) wandelden we naar landgoed Leusveld, waar we ook langs het fraaie landhuis kwamen. Vervolgens ging het wederom over een fietspad naar de Knoevenoordstraat, waaraan de finish lag. Maar we mochten nog een ommetje maken door het bos ten noorden van de golfbaan Kasteel Engelenburg. Bij het kasteel zelf zijn we niet geweest; ik zou het best eens willen zien. Toen de regen stopte en het een beetje opklaarde staken de felle herfstkleuren prachtig af in de laagstaande zon.

Nagenieten met de hele club
Via het bos liepen we terug naar restaurant De Vroolijke Frans. Daar troffen we Lies en Evert, die hier in de buurt wonen en anders altijd de verzorging doen. Ik heb eerst een Bronckhorster IJsselbock gedronken. Lekker, maar aardig aan de prijs, dus dronk ik vervolgens nog een Grimbergen Dubbel. Intussen had Ben ook wat bittergarnituur geregeld. Het was een gezellige afsluiting van het wandelseizoen van de wandelvrienden.com. Omdat het laatste busje van het Rode Kruis rond half vijf naar het station zou rijden en wij pas om 17.11 uur de trein hadden (één keer per uur) werden we met eigen auto’s naar het station gebracht. In Arnhem stapten de meeste wandelvrienden uit en samen met Kees en Inge ben ik doorgereisd naar Nijmegen. Daar namen ook wij afscheid van elkaar en stapte ik over op de stoptrein van Arriva naar Blerick. Ik was er tegen zeven uur en ik moest nog even mijn OV-chipkaart opladen voor de reis naar Amsterdam op maandag. Het was bijna half acht toen ik mijn moeders flat binnenstapte; precies op tijd voor het nieuws op RTL4…

Fraaie paddenstoel nabij Hall

Over rolandweyers

Interesses: wandelen, internet, geocaching
Dit bericht werd geplaatst in Hobby en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

