Verrassend Amsterdam-Noord wandeltocht, 28-10-2017


Klik hier voor de website van het Wandel Comité Buiksloot

Datum: 28-10-2017
Tocht: Wandeling Verrassend Amsterdam-Noord
Organisatie: Wandel Comité Buiksloot
Internet: http://www.wandelcomitebuiksloot.nl/
Afstand: 25 kilometer
Totaal afgelegd: 43194 kilometer
Weer: Grijs, zwaar bewolkt, droog (paar druppels), stevige wind (5-7 Bft.)
Middagtemperatuur: ca. 15 °C.
Foto-album: Klik hier
Route: Klik hier
Geocache(s): GC7DR6AGC686M4GC79PX6

Op vrijdag, tijdens onze lunchwandeling, kwamen we de pijlenzetters van deze tocht al tegen in het W.H. Vliegenbos. We hebben even een praatje gemaakt en ik heb mijn collega Henk gevraagd of hij zin had om mee te gaan wandelen. Helaas had hij al andere plannen. Ik ken Amsterdam-Noord wel redelijk goed en ik had deze tocht (die overigens elk jaar weer anders is) al vaker gelopen. Toch blijft het leuk om de omgeving op een andere manier te bekijken dan alleen maar als werkomgeving. En dus nam ik zaterdag rond kwart over zeven de trein naar Amsterdam. Ik had nog een half uurtje later kunnen gaan, maar het kwam toevallig zo uit. Ik moest er wel stevig voor doorstappen op weg naar het station. Ik had nog overwogen om in Amsterdam een OV-fiets te pakken. Helaas was het nog donker toen ik op het centraal station aankwam en, voor zover ik wist, was een stuk van het fietspad langs het Noord-Hollands kanaal ook nog afgesloten. Dus stapte ik even voor acht uur in bus 35 naar Amsterdam-Noord, met nog een paar wandelaars. Vanaf de halte Pinksterbloemstraat wandelden we binnendoor naar de sportvelden van D.V.C. Buiksloot. Daar kwamen we rond kwart over acht aan. We mochten nog niet inschrijven, dus eerst maar een kop koffie… Rond half negen werd er ingeschreven en iets eerder dan negen uur starten was geen probleem, maar omdat ik toch nog naar het toilet moest en de koffie nog niet op had, scheelde het niet veel.

Fietsendump
De route ging meteen naar de Buiksloterkerk. Het viel nog niet mee om die een beetje knap op de foto te krijgen vanwege de vele bomen die er omheen staan. Even later liepen we over het Barkpad naar het park Buiksloterbreek, welbekend van de Dam tot Damwandeltocht. Vervolgens gingen we onder de Kamperfoelieweg door en liepen we door een parkje parallel aan de Buiksloterdijk. Hemelsbreed zaten we nu een paar honderd meter van de start en we kruisten de route die we vanaf de bushalte gelopen hadden. Even later wandelden we het Noorderpark in. Bij het Noorderparkbad (vroeger het Florabad) stond nog een oBike geparkeerd. Dat zijn fietsen die je via een speciale app kunt lenen tegen een tarief van €0,25 per kwartier, maar het systeem schijnt in Amsterdam platgelegd te zijn omdat deze organisatie zonder overleg duizenden van deze fietsen in de stad gedumpt heeft. De gemeente en lokale bewoners zijn het er niet mee eens, want zo worden openbare fietsenstallingen en plekken te veel belast met fietsen die er niet thuishoren.

oBike bij het Noorderparkbad

We bleven nog een poosje in het Noorderpark en passeerden twee geocaches. Bij de eerste viel mijn GPS uit, maar het trommeltje was toch makkelijk te vinden. Nadat ik de batterijen uit en weer in de GPS gedaan had, deed hij het weer. Iets verderop moest er een geocache bij een omgevallen boom liggen. Ik heb er een kwartier naar gezocht, maar ik kon hem niet vinden. Via de nieuwe Noorderparkbrug kwamen we in het oostelijk deel van het park terecht. Al snel staken we de Noord-Zuidlijn en de Meeuwenlaan over, om vervolgens het W.H. Vliegenbos in te lopen. Aan de hand van de routebeschrijving snapte ik niet dat we de pijlenzetters op een heel andere plek in het bos waren tegengekomen, maar later bleken we er twee keer doorheen te gaan. Dit bos heeft voor mij geen onbekende plekken meer. Toch wist ik nog een paar mooie foto’s te schieten. Via de autosluis aan het eind van de Nieuwendammerkade (waar tegenwoordig een paaltje mist) wandelden we de Nieuwendammerdijk op. Nog voor café ’t Sluisje verlieten we de dijk weer. Het was sowieso nog erg vroeg voor een kop koffie…

Langs de Ringsloot liepen we naar het Baanakkerspark en intussen begon ik wel trek te krijgen in koffie. Maar op de routebeschrijving stond helemaal geen horeca aangegeven en ik wist hier in de buurt ook niks te vinden. We kwamen wel dichtbij winkelcentrum Boven ’t Y. Ook hier ben ik al lang niet meer geweest en op de kaart zag ik zo snel geen café, lunchroom, of iets dergelijks. De HEMA bleek nog vijfhonderd meter van de route te liggen en ik had geen zin om een kilometer extra te lopen, dus besloot ik door te gaan. Ik zag dat we wel nog bij café ’t Sluisje zouden komen, maar hoe ver dat nog was… Geen idee… Vlak voordat we bij de A10 kwamen sloegen we rechtsaf en wandelden we het natuurgebied Waalenburgsingel in. Door het voorbijrazende verkeer op de A10 was het hier niet bepaald rustig, maar het was wel weer zo’n apart stukje van Amsterdam-Noord. Intussen begon het wel aardig op te schieten met de tijd en ik ben dus maar even bij een bankje gestopt om een paar broodjes uit mijn rugzak te halen.

Natte tas
Na het natuurgebied zat er een kleine omleiding in de route en was het even goed zoeken naar de juiste weg. Ik miste een pijltje en liep een klein stukje te ver door. Echt veel extra meters maken doe je hier niet, omdat er al snel weer een zijstraat volgt zonder pijlen… Via een voetpad bereikten we de waterplas van de Schellingwouderbreek, die we bij de Dam-tot-Damwandeltocht alleen vanaf een afstandje zien. Nu mochten we er omheen en overheen via drie bruggen. Vervolgens ging de route de dijk op richting Schellingwoude. Bij een grasveld met picknicktafels, onder aan de dijk, moesten we door een poort het Schellingwouderpark in. Het was een zware poort, maar hij stond nog een stukje open en ik stootte er helaas met mijn rugzak tegenaan. Ik raakte precies het blikje energiedrank en er zat meteen een flink gat in, waardoor ik een natte tas en kleding had. Dat spul ruikt ook nog eens mierenzoet. Gelukkig zat het blikje in het zijvak en niet in de rugzak. Dat is me ook al eens overkomen…

Trekpontje in het Schellingwouderpark

We liepen naar de oever van het IJ en volgden deze in westelijke richting. Tot mijn grote verbazing kwamen we bij een trekpontje uit. Ik moest wel even goed kijken hoe deze precies werkt en erg stevig zag het er niet uit. Als ik er maar niet mee op het IJ kwam te dobberen, want dan moest de GVB-pont me misschien nog wel terugbrengen… De overtocht ging prima en nadat we nog een klein stukje door de bebouwde kom hadden gelopen gingen we het bosgebied in dat ik vanaf ons bedrijf aan de overkant van het water kan zien liggen. Het is echter te ver weg voor een lunchwandeling en dus was ik er nog nooit geweest. Er waren verschillende graspaden en vlak voordat we weer op de Nieuwendammerdijk uitkwamen moesten we nog over een slootje heen via een paar boomstammen. Een beetje eng was het wel, omdat de boomstammen wat ongelijk waren.

Herinneringen aan een mooie tijd
Na een kleine vijftien kilometer kwam ik eindelijk bij café ’t Sluisje, waar ik even een Brand Dubbelbock gedronken heb. Vorig jaar hadden ze nog halve liters Paulaner bokbier, maar die was er helaas niet. Ik heb heerlijk uitgerust en daarna ben ik weer verder gegaan. De route ging weer door het W.H. Vliegenbos en tussen de bomen door kon ik nog net mijn werk zien. We kwamen langs het Brederocollege en bij het nieuwe metrostation Noorderpark. Nu kon ik eindelijk eens rustig kijken hoe ver de werkzaamheden gevorderd waren. Na het oversteken van het Noord-Hollands kanaal volgden we het fietspad een flink stuk richting het Buiksloterwegveer en er bleek inderdaad een stuk afgesloten te zijn. De route ging naar het voormalige terrein van Shell, waar ik negen maanden stage gelopen heb. Een groot deel is afgebroken, maar sommige gebouwen waren nog wel herkenbaar. De portiersloge is er nog en daar verliep ik me ook even. We moesten de Tolhuistuin in en hoewel die er ook al was in de Shell-tijd miste ik de ingang. De bedrijfskantine (nu restaurant THT) en de toren, Overhoeks, zijn er nog. Wel met een draaiend restaurant en uitzichtplatform. Het Groot Lab is ook gespaard gebleven; daar moest ik altijd naartoe als ik iets in kleur geprint wilde hebben. Het gebouw waar ik destijds gewerkt heb, is helaas tegen de vlakte gegaan. Ik denk dat het ongeveer achter het huidige EYE filmmuseum gestaan heeft, daar waar nu nog een groot, leeg grasveld ligt. Het zou me niks verbazen als dat ook nog volgebouwd gaat worden met dure appartementen. De tijd bij Shell was wel erg leuk; projecten doen, eerste kennismaking met internet, dineren tussen de middag in de bedrijfskantine en voor het eerst een eigen huishouden in de Van der Pekstraat…

Voormalig Shell-terrein met de toren Overhoeks (links) en het Groot Lab Irood gebouw)

Rond Overhoeks en het filmmuseum was het tamelijk druk, want dit stukje Noord is hip tegenwoordig. Op het grasveld bleek ook nog ergens een geocache te liggen en ongezien loggen was hier niet mogelijk, maar ik had hem wel snel te pakken. Even verderop, langs de IJ-boulevard, dreigde de accu van mijn smartphone het te begeven. Ondanks dat ik hem bij de rust had opgeladen moest hij toch nog even aan de externe accu. Met het hele pakketje in mijn broekzak liep ik verder, langs het nieuwe gebouw van Shell richting het Disteldorp. Daar wilde ik een foto maken van het NH-hotel, omdat dit vroeger het ziekenhuis van Amsterdam-Noord was. De grote poort ging steeds dicht en er was alleen een kleine voetgangerspoort open. Toen ik naar binnen liep en een foto schoot werd ik aangesproken door een beveiliger. Het hotel blijkt grotendeels afgehuurd te zijn door een vliegtuigmaatschappij (waarvan ik de naam niet zal noemen) en dus werd er goed in de gaten gehouden wie er in- en uitliep. Maar als je ziet wat er in de buurt van het Mosplein en Mosveld rondhangt, dan kan ik me sowieso voorstellen dat je de boel zoveel mogelijk dicht houdt. Omdat er geen personen op mijn foto stonden was het verder geen probleem.

Wat een geslinger…
Na een viaduct kwamen we op het compleet verbouwde Mosplein en na een volgend viaduct op het Mosveld, dat er nog steeds ongeveer zoals vroeger uitziet. Al snel wandelden we weer richting het Noorderpark en staken we aan de andere kant van de brug bij het metrostation nogmaals het Noord-Hollands kanaal over. Via de oostelijke oever kwamen we bij de Buiksloterdijk en toen moesten we nog een keer over het kanaal. Vervolgens wandelden we langs kinderboerderij De Buiktuin en krijtmolen d’Admiraal naar het BovenIJ-ziekenhuis. En omdat we blijkbaar nog niet genoeg kilometers in de benen hadden, mochten we in de wijk De Banne nog wat ronddolen over een paar eilandjes, om vervolgens op hetzelfde punt waar het geslinger begonnen was weer verder te gaan. Dat laatste had wat mij betreft niet gehoeven. Intussen vielen er ook een paar druppels, maar het stelde niks voor. Nog geen tien minuten later, om kwart over drie, kwam ik aan bij de finish.

Langs het Noord-Hollands kanaal door het Noorderpark

Terug in de kantine van D.V.C. Buiksloot heb ik een Amstel Bockbier gedronken en de tijd bleek snel om te gaan, want pas rond half vijf ging ik daar weer de deur uit. Tegen zes uur was ik in Alkmaar en ik had geen zin meer om die anderhalve kilometer naar huis te lopen, dus nam ik de bus. Vanwege de werkzaamheden aan de Aert de Gelderlaan moest ik bij winkelcentrum De Hoef uitstappen en ik ben daar maar even een patatje gaan eten bij de snackbar, om vervolgens moe en voldaan thuis een warme douche te gaan nemen…

Over rolandweyers

Interesses: wandelen, internet, geocaching
Dit bericht werd geplaatst in Hobby en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

