Overbelaste spieren [LiveBlog]


Onlangs had ik ineens flink pijn in mijn linkerknie. Intussen, na een afspraak bij de huisarts en de fysiotherapeut, ziet het er naar uit dat het door overbelaste spieren komt. Je leest er meer over in deze liveblog. De oudste berichten staan onderaan; ik zal regelmatig updates toevoegen.

Vrijdag 21-07-2017: Successvol de Nijmeegse vierdaagse uitgelopen, zonder al te veel klachten. Soms nog wat pijntjes in mijn knieën, maar dat wordt hopelijk de komende twee weken nog wel wat beter met rust en fysiotherapie.

Donderdag 20-07-2017: Nauwelijks tijd om de weblog bij te werken tijdens de Nijmeegse vierdaagse, maar ik loop nog steeds. Elke avond een goede massage (bovenbenen en knieën). Ik voel mijn spieren nog wel flink, maar het is goed te doen…

Donderdag 13-07-2017: Een rondje van twee kilometer gelopen op de nieuwe schoenen en nieuwe steunzolen in de middagpauze (planning was om iets meer te lopen, maar we werden even opgehouden onderweg). ’s Avonds voor de vijfde keer naar de fysiotherapeut. Ik heb mijn twijfels of ik wel klaar ben voor de vierdaagse van Nijmegen, want ik heb nog steeds klachten en voel me ook nog vaak moe. Maar ik ga het proberen…

Woensdag 12-07-2017: De steunzolen bleken niet meer aangepast te kunnen worden, dus heeft de podoloog in Alkmaar nieuwe gemaakt. Ik heb er even een testrondje mee gelopen door het winkelcentrum.

Dinsdag 11-07-2017: Voor de vierde keer bij de fysiotherapeut geweest.

Maandag 10-07-2017: Weinig en slecht geslapen, en dus toch weer enige spierklachten en last van vermoeidheid. Even met de diabetesverpleegkundige gebeld en wat verdere informatie gezocht op internet. Het lijkt er op dat mijn bijnieren tijdens inspanning glucocorticoïden aanmaken. Deze bevorderen de gluconeogenese, een proces waarbij onder andere vetten en eiwitten omgezet worden in glucose. Hierdoor stijgt de glucosespiegel. Glucocorticoïden hebben een belangrijke functie bij het reguleren van de activiteit van het immuunsysteem, worden versterkt afgegeven bij stress en onderdrukken ontstekingsreacties.

In de middagpauze heb ik een rondje van drie kilometer gelopen en een uur na het eten heb ik wederom mijn glucosespiegel gemeten. Die was 20 mmol/l. Ik word niet zo vrolijk van die glucocorticoïden… Advies van de diabetesverpleegkundige is om meer insuline te nemen. Echter hoeveel en op welk moment is lastig in te schatten…

Zondag 09-07-2017: Naar Helden om een Rundje Koeberg te lopen. Dat ging redelijk goed en dus heb ik rustig aan de route van 19 kilometer gedaan, met twee keer rusten. Weinig problemen met de spieren, maar wel een glucosespiegel van 28 mmol/l na afloop. Ik heb de laatste tijd vaker problemen hiermee, vooral bij warm weer. En geen idee waar het aan ligt. Maar dit was wel heel extreem.

Zaterdag 08-07-2017: Niet naar Beesel voor de Drakentochten, want ik moest nog naar het Loopcentrum in Horst. De New Balance schoenen zijn teruggenomen omdat ik er teveel problemen mee heb (schuurplekken, vocht aan de binnenzijde bij een beetje regen, drukplekken, veel te dikke randen bij de tenen…). De Brooks wandelschoenen gaan naar de schoenmaker voor reparatie cq. versteviging omdat het leer bij de kleine tenen al begint te slijten. Omdat ik niet zonder schoenen kan, heb ik alweer nieuwe. Voor de verandering eens een trailrunningschoen, de Adrenaline ASR 13 van Brooks. Ze gaven bij het testen wat minder knieklachten, dus dat wordt uitproberen en afwachten…

Brooks Adrenaline ASR 13 trailrunningschoen

Vrijdag 07-07-2017: Een zware dag voor mijn spieren. Naar de tandarts (pijn geeft extra spanning), werken en later nog veel bagage sjouwen. De hele dag hoofdpijn, erg moe en ’s avonds kramp in de benen…

Donderdag 06-07-2017: Derde behandeling bij de fysiotherapeut.

Woensdag 05-07-2017: Een stevige ontspannende massage van anderhalf uur waarbij de nekspieren, schouders, armen en benen aangepakt zijn. De spanning in mijn lichaam is nu een stuk lager en dat voelt al veel prettiger.

Dinsdag 04-07-2017: Even rustig aan een rondje door het bos in de lunchpauze. Echt lekker ging het niet; stramme vermoeide pijnlijke spieren, tintelingen en de rechterknie neemt de klachten van links over. Maar met stilzitten verstijft de boel ook…

Maandag 03-07-2017: Na een weekend rust vanochtend de tweede behandeling bij de fysiotherapeut. Behalve deze behandelingen moet ook mijn stressniveau omlaag en voor de vierdaagse zal er nog gekeken moeten worden naar mijn schoenen en zolen (in hoeverre die invloed hebben op de klachten). Inmiddels ben ik wel bij een podoloog geweest. Het wordt dus nog even flink aanpakken de komende twee weken.

Zaterdag 01-07-2017: De Kennedymars van Someren zit er helaas niet in voor mij, wil ik nog een kans hebben om de vierdaagse van Nijmegen te gaan lopen…

Donderdag 28-06-2017: Eerste afspraak bij de fysiotherapeut. Formeel is het nog geen blessure, maar er is wel sprake van een overbelasting van de spieren. Er staat veel te veel spanning op de spieren, wat ook voor andere klachten zoals de hoofdpijn zorgt. De fysiotherapeut heeft het één en ander stevig gemasseerd en voorlopig moet het twee keer per week behandeld worden. De eerste behandeling gaf al enige verlichting van de klachten.

Dinsdag 27-06-2017: Afspraak bij de huisarts. Conclusie: overbelasting van de linkerknie. Advies: voorlopig niet wandelen en eventueel een afspraak maken bij de fysiotherapeut.

Maandag 26-06-2017: Na vier dagen werd het tijd om de kinesiotape van de knie af te halen.

Zaterdag 24-06-2017: De laatste dag van de Alkmaarse vierdaagse liep ik weer op de nieuwe inlegzolen. Tot ca. 25 km. ging het prima, toen kreeg ik weer een flinke scheut in mijn linkerknie. Na een kwartier rusten en twee paracetamol ging het weer enigszins. Om de finish te halen moest ik wel nog een keer extra rusten. De zijkant van mijn linkerknie was iets dikker dan bij mijn rechterknie.

Vrijdag 23-06-2017: Toch maar de derde wandeldag van de Alkmaarse vierdaagse gelopen op de oude inlegzolen. Uiteindelijk heb ik de 40 km. goed kunnen lopen, wel met twee paracetamol (die niet werkten tegen mijn hoofdpijn, maar volgens mij wel tegen de pijn in mijn knie). De oude zooltjes zorgden wel voor schuurplekjes op mijn dikke tenen…

Donderdag 22-06-2017: Op de tweede wandeldag van de Alkmaarse vierdaagse was de pijn in mijn linkerknie behoorlijk heftig vlak voordat ik in Veenhuizen (ca. 25 km.) kwam. Daar heeft de EHBO een steunverband aangelegd. Na het lopen van de 40 km. heeft men het linkerbeen gemasseerd en er twee stroken kinesiotape op gezet.

Kinesiotape op mijn linkerknie

Woensdag 21-06-2017: Aan het einde van de eerste wandeldag van de Alkmaarse vierdaagse voelde ik de laatste paar kilometer pijn in mijn linkerknie. De oorzaak was mij niet helemaal duidelijk. Kwam het doordat ik me toch al niet helemaal fit voelde (maagklachten, spierpijn, stress), had ik te snel gelopen en te weinig gerust, lag het aan de nieuwe schoenen en zolen, of kwam het door het strand (beetje mul zand, twee keer weggegleden over een kwalletje, misschien mijn knie verdraaid…)? Misschien te veel gewandeld de afgelopen tijd…?

Over rolandweyers

Interesses: wandelen, internet, geocaching
Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie en getagged met , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Overbelaste spieren [LiveBlog]

  1. Ina de Boer zegt:

    He kanjer van harte gefeliciteerd met het uitlopen van de vierdaagse van Nijmegen!

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

