Kampinatocht Boxtel, 06-05-2017


Klik hier voor de website van wsv. De Keistampers

Datum: 06-05-2017
Tocht: Kampinatocht
Organisatie: Wsv. De Keistampers
Internet: http://www.dekeistampers.nl/
Afstand: 40 km.
Totaal afgelegd: 41904 kilometer
Weer: Zonnig, klein beetje bewolking, windkracht 3-4 bft.
Middagtemperatuur: ca. 21 °C.
Foto-album: Klik hier
Route: Klik hier
Geocache(s): GC51K27GC6HDHVGC6630D

Onlangs had ik nieuwe steunzolen gekregen en ik had er pas vijf kilometer op gelopen, bij wijze van proef. Deze zaterdag moest het er toch eens van komen om er wat meer kilometers op te maken. Erg enthousiast was ik niet, want de zooltjes hadden veel te dikke randen bij de hakken en dat is een groot risico. Maar de tocht beloofde mooi te worden en voor de zekerheid had ik de oude zooltjes in de rugzak gestoken. Even na half zeven nam ik de trein vanuit Blerick en rond tien voor acht kwam ik aan op station Boxtel. Daar trof ik een paar andere wandelaars waarvan een aantal de weg naar de start niet wist. De wandelaar voor mij nam een andere route dan ik gewend was, maar dat bleek even ver te zijn. Even na acht uur liepen we bij het startbureau naar binnen. Daar trof ik Mia en Ina. Het was druk bij de inschrijving, dus zocht ik eerst het toilet op. Daarna was ik nog wel een tijdje zoet met inschrijven, munten voor onderweg kopen, route in de GPS laten zetten, de startkaart inleveren en koffie drinken. Bij de muntenverkoop zeiden ze dat we maar twee wagenrusten hadden, dus nam ik slechts twee munten mee. Uiteindelijk kwamen we twee keer op beide wagenrusten, dus tel ik er vier… Niet zo snugger van de organisatie om dit verkeerd te zeggen. Gelukkig had ik zelf ook nog wat eten en drinken mee, en zat er in de lus van de veertig kilometer voldoende horeca.

Tijd voor soep…
Even voor half negen ging ik van start, nadat ik een praatje gemaakt had met de verkeersregelaar die voor het Jacob Roelandslyceum stond. Het eerste stuk van de route was vrij standaard; soms gaat het linksom, het volgende jaar weer rechtsom, maar dit keer wandelden we via het bruggetje over de Dommel naar de Albert Heijn en daarna nog een stukje door Boxtel, om vervolgens de spoorlijnen richting ‘s-Hertogenbosch en Tilburg over te steken. We liepen het buitengebied in en volgden het voetpad langs de Beerze. Na een paar verharde wegen gingen we de wei in langs de Kleine Aa. Daar liepen enkele paarden waarvan er een aantal nieuwsgierig naar ons toekwamen en zich lieten aaien. Slingerend langs het riviertje liepen we richting natuurgebied Kampina. Aan de rand van het natuurgebied stopte net het taxibusje met de lopers van de zeven kilometer. Zij werden hier naartoe gebracht, zodat ze ook nog van het natuurgebied konden genieten. Al snel liepen we de bossen in en toen we het brede pad verlieten kregen we smalle kronkelpaadjes, heuveltjes, op- en afstapjes door de boomwortels en uiteindelijk kwamen we lang het eerste grote ven, het Kogelvangersven. Daarna volgde opnieuw een stukje bos, totdat we bij de parkeerplaats en het oorlogsmonument weer het landelijke gebied van het gehucht Roond in gingen. Op een grasveld was er, na zo’n negen kilometer, de eerste rust. Hier trof ik Mia en Ina weer. Het was nog vroeg, maar het begon al lekker warm te worden en dus besloot ik toch even een kop tomatensoep te eten. Altijd goed om het zoutgehalte wat op te krikken…

Knotwilgen langs de Kleine Aa

Ina en Mia waren intussen al vertrokken. Na de rust ging de route terug naar het natuurgebied Kampina. We liepen eerst door de bosrand aan de zuidkant en daarna gingen we de open heide op. We wandelden langs een aantal vennen en over mulle zandpaden. Het zonnetje voelde aardig warm aan. Ook kwamen we langs de bank van De Keistampers, die midden op de heide staat. Een eindje verderop ging de route door wat landelijker gebied en nadat we de Rosephoeve gepasseerd waren werd het parcours bosrijk. Daar haalde ik Mia en Ina weer in. Mia probeerde een foto van een vlinder die op een blad zat te maken en dat is volgens mij nog gelukt ook, maar toen ik het probeerde vloog hij net weg. Vlak voor de tweede rust bleek de GPS-route en routebeschrijving niet helemaal overeen te komen met de bepijling, waardoor ik in verwarring gebracht werd. Op een fietspad kwam ik wandelaars tegen. Als ik toen geweten had dat dit alleen naar de rust bij natuurvriendenhuis Morgenrood en terug zou leiden, was ik meteen de lus van de veertig kilometer opgegaan. Ik gebruikte de rust toch alleen maar om mijn steunzolen te wisselen, want na vijftien kilometer waren mijn hakken al aardig aan het tintelen. Doorlopen zou zeer waarschijnlijk in pijnlijke eeltplekken, weke hielen, of zelfs blaren resulteren.

Rondje andersom
Omdat de voeten al wat geïrriteerd waren, bleef ik ze wel voelen. Eigenlijk kon ik wel een rust gebruiken, maar ook de horeca vlakbij de tweede rust vond ik nog wat te vroeg. Ik wilde pas op zo’n twintig kilometer een pauze maken en dus liep ik nog eerst een flink stuk door de Oisterwijkse Bossen en Vennen. Boshuis Venkraai lag ongeveer halverwege de route en daar ben ik op het heerlijke terras gaan zitten. Een beetje vooraan vlakbij de bediening, want het was er vrij druk en ik had niet al te veel tijd. Ik dronk een lekkere halve liter Weizen en even voor één uur ben ik weer verder gegaan. Achter het boshuis lag een geocache, maar die was iets te ver van de route vandaan. Ik moest sowieso op de tijd letten, want het werd al een beetje krap. Dat gebeurt bij deze tocht altijd, waarschijnlijk omdat het tempo wat lager ligt door het pittige terrein. Veel gerust en stilgestaan had ik niet eens… Achter het boshuis gingen we een fietspad op en al snel volgde een bospad richting het Groot Kolkven. De prachtige vennen volgden zich nu in rap tempo op. Bij het Brandven bogen we rechtsaf richting het Diaconieven. Hier moesten we naar links, met de klok mee er omheen, maar dan zou ik een geocache aan de overkant mislopen. Ik besloot het rondje andersom te doen en ter plekke had ik de cache snel gevonden. Het was nog een leuke cache ook; een mooi versierd huisje waar aandacht aan besteed was.

Heerlijk terras bij Boshuis Venkraai

Iets verderop vond ik weer de pijlen van de route. Er volgde nu een flink stuk bos voordat we aan het Groot Goorven kwamen. Schijnbaar zijn we ook langs het bezoekerscentrum van Natuurmonumenten gekomen, maar dat is mij niet eens opgevallen. Langs het Witven liepen we naar het Van Esschenven, waar ook weer een geocache verstopt zat. Maar de GPS was erg wispelturig onder de bomen en na zo’n tien minuten zoeken had ik nog niks gevonden, dus liep ik weer vlug verder. Bovendien was het uitkijken met geocachen, want door het mooie weer was het behoorlijk druk bij de vennen. Het stukje langs de oever van het Van Esschenven was prachtig. We kwamen nu weer in het gebied waar veel horeca is en bij het Klein Aderven probeerde ik nog een geocache te scoren. Maar ook dit werd geen succes en ik heb het na een paar minuten tevergeefs zoeken opgegeven. Vervolgens wandelde ik terug naar het natuurvriendenhuis Morgenrood. Ook nu wilde ik de rust overslaan, maar ik ging toch even kijken of ze cola light hadden. Voorgaande jaren was het antwoord steeds nee, maar nu bleken ze het te hebben. Dus spendeerde ik mijn laatste muntje en dronk even een bekertje fris. Vervolgens ging de route achter de camping langs en volgden we de meanderende Rosep een klein stukje.

Pieter Gerbrand van Tienhoven
Na een stukje heide en een bosrand kwamen we aan de spoorlijn Tilburg- Eindhoven, die we een klein stukje volgden. Via een verharde weg ging de route wederom naar natuurgebied Kampina. We staken de Rosep nogmaals over en na een stukje bos kwamen we weer op de heide, waar het nu broeierig warm was. Een klein stukje van de route hadden we eerder gehad, maar nu liepen we tegen de richting in. Vervolgens passeerden we de Zandbergsvennen en kwamen we langs het monument ter nagedachtenis aan natuurbeschermer Pieter Gerbrand van Tienhoven. Het zijn een paar flinke keien die mooi afsteken tegen de vennen. Via een bospad ging het vervolgens weer naar de parkeerplaats bij het oorlogsmonument (waar we net niet langskwamen…) en even later arriveerde ik voor de tweede keer op de rust in Roond. Hij was nog open en het was er zelfs iets drukker dan ik verwacht had. Omdat mijn munten op waren dronk ik maar even wat Chrystal Clear die ik zelf had meegenomen. We verlieten de rust in oostelijke richting en we maakten nog even een ommetje richting de Kleine Aa, waar we het parcours van de heenweg bijna raakten. Maar we bleven aan de andere kant van het hek en liepen langs een weiland met asperges richting de kapel van Roond.

Langs het Van Esschenven

Na een stukje fietspad langs een mooie laan volgde het industrieterrein van Boxtel. Niet echt fraai, maar je moet er ergens doorheen om weer in het dorp te komen. Via de koeientunnel (ja, ze loeien als er fietsers doorheen gaan…) gingen we onder het spoor door en daarna draaiden we landgoed Stapelen (met het mooie kasteel) op. De poort bij de brug over de Dommel was dicht, maar hij zat gelukkig niet op slot. Aan de overkant zag ik nog een imker die bezig was met zijn bijen, maar het was net iets te veraf om precies te zien wat hij aan het doen was. Op goed geluk heb ik er maar een foto van geschoten. Een paar honderd meter verderop volgde om 17.05 uur de finish. Een paar minuten te laat, maar daar maken ze hier geen probleem van. Brabantse gemoedelijkheid; één van de redenen waarom ik hier zo graag wandel. Ik was nog niet eens de laatste… Ik heb me afgemeld, een trappistje gedronken en nog even met een paar bekende wandelaars zitten kletsen. Even voor zes uur heb ik de trein richting Eindhoven genomen en een uurtje later stond ik weer op station Blerick. Het was een leuke, gezellige dag, fantastisch wandelweer en een mooie tocht. Ook al zie je elk jaar ongeveer dezelfde stukken, het blijft prachtig en de moeite waard…

Over rolandweyers

Interesses: wandelen, internet, geocaching
Dit bericht werd geplaatst in Hobby en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

