Wandeling Brummen, 02-11-2014


Klik hier voor de website van het Rode Kruis

Datum: 02-11-2014
Tocht: 11e Rode Kruistocht
Organisatie: Wandelsportvereniging Brummen en het Rode Kruis Brummen
Internet: http://wandel.nl/ en http://www.rodekruis.nl/
Afstand: 20 kilometer
Totaal afgelegd: 35818 kilometer
Weer: Zonnig, warm, wel stevige wind. Middagtemperatuur: ca. 17 °C.
Foto-album: Klik hier
Route: Klik hier
Geocache(s): GC4MB6M

Op deze prachtige nazomerse zondag in november werd de laatste tocht van het seizoen gelopen door de wandelvrienden. Ik had recent mijn T-shirt ontvangen en me aangemeld voor deze tocht, dus nu mocht ik officieel meelopen. Op zaterdagmiddag ben ik eerst naar Blerick gereisd, omdat vanaf daar de reistijd naar Brummen een flink stuk korter was dan vanuit Alkmaar. Op zondag zouden we om 10.30 uur starten, dus hoefde ik pas om acht uur de trein te hebben richting Nijmegen. Daar had ik ruim tien minuten overstaptijd en dus heb ik een kopje koffie gehaald bij de Albert Heijn To Go. Ik liep naar spoor 4a, waar de stoptrein richting Zutphen al stond te wachten. Ik verwachtte Kees en Inge op het perron te treffen, maar ze zaten al in de trein. Inge probeerde mij net even te bellen toen ik ze zag zitten, samen met een andere wandelaar die zij kenden.

In Arnhem stapten nog meer wandelvrienden op de trein en het werd een gezellige reis naar Brummen. Daar stond het Rode Kruis ons al op te wachten met een bus, maar omdat er ook andere wandelaars meereden pasten we niet allemaal tegelijk in de bus. Er werd dus twee keer gereden. Bij de eerste rit bleef een plekje over en niemand maakte aanstalten om in te stappen, dus ben ik mee gegaan. Op de start zaten ook al wandelvrienden die met de auto waren gekomen en ik trof er een aantal bekende wandelaars. Ik ben een kop koffie gaan halen en intussen kwam ook het tweede deel van onze groep binnen. Nadat we de financiën geregeld hadden, ben ik buiten de GPS en Endomondo gaan opstarten, en hebben we even gewacht tot we compleet waren.

Heerlijk wandelweer, en dat in november…

We liepen weg in westelijke richting op de Knoevenoordstraat en al snel merkte ik dat mijn tempo iets hoger lag dan de meerderheid van de groep. Maar een aantal wandelaars liep ook wat voorop en met één van hen heb ik een tijdje lopen praten. We verlieten het gehucht Broek en na een klein lusje kwamen we weer op de Knoevenoordstraat. We liepen door het landelijke buitengebied en later kwamen we in natuurgebied Leusveld, waar we prachtige herfstkleuren konden bewonderen. Ook waren er veel paddenstoelen te zien. Zo nu en dan hebben we even op de rest van de groep gewacht. We kwamen ook door het dorpje Hall, waar we struisvogels met jongen zagen. Bij een kleine camping was de eerste officiële rust, maar die hebben we overgeslagen. Vervolgens ging het opnieuw het natuurgebied Leusveld in. Na een poosje kwamen we aan de rand van dit natuurgebied, waar de verzorgingspost van de wandelvrienden stond.

Ik heb twee broodjes (één met vlees en één met salade of sandwichspread) gegeten, een banaan, twee plakjes worst, een blokje kaas, een mini-kitkat, en een chocolade-stengel. Daarbij heb ik ook nog twee bekers koffie gedronken. En dan heb ik nog niet alles genomen wat er te krijgen was, dus de verzorging was dik in orde. We hebben nog een paar groepsfoto’s gemaakt en zijn daarna verder gegaan. Intussen zat ik al te azen op een geocache die iets verderop aan de weg moest liggen, maar jammer genoeg kregen we kort na de verzorgingspost een splitsing en liepen we met een grote boog om de geocache heen. We kwamen op het prachtige landgoed Voorstonden, met mooie waterpartijen, fraaie paden en lanen, en ook hier fantastische herfstkleuren. Het was er tamelijk druk met wandelaars. Na het landgoed volgden we een smal paadje richting Oeken, waar wederom een officiële rust was.

Op landgoed Voorstonden

De rust zelf hebben we ook nu weer overgeslagen, hoewel ik wel even naar het toilet geweest ben. We hebben ook hier weer even op de rest van de groep gewacht. Intussen had ik twee leden verteld over het geocachen en ze waren er erg enthousiast over. Ze vonden het jammer dat we steeds om de enige geocache in de buurt heen liepen. Na een poosje kwamen we op zo’n driehonderd meter van de cache en ik vond het nog best wel ver. Maar de twee wandelvrienden wilden toch wel eens graag zien hoe het geocachen werkt, en dus hebben we de groep verlaten en zijn we er even heen gelopen. Dankzij de hint konden we de cache vlug vinden en ik heb mijn naam op het logrolletje gezet. We waren gelukkig niet ver meer van de finish, en na een stukje door het buitengebied kwamen we daar aan.

Ik heb mijn wandelboekje laten stempelen en heb nog een medaille gekocht. Daarna ben ik bij een aantal wandelvrienden aan tafel gaan zitten en heb ik twee bokbiertjes gedronken. We kregen ook nog wat hapjes geserveerd en er werd even iets verteld over hoe het afgelopen jaar verlopen is, en wat de plannen voor het volgend jaar zijn. Daarna namen we afscheid van elkaar en werden we met de bus van het Rode Kruis naar het station gebracht. Dit keer pasten we net met zijn allen in de bus. Op het station van Brummen moesten we nog een kwartier op de sprinter richting Arnhem en Nijmegen wachten. Wel oppassen, want soms raasde er een intercity met volle vaart voorbij. Ook de treinrit terug was weer gezellig. Intussen had ik ook een volle spaarkaart van Albert Heijn To Go en kon ik dus een gratis kop koffie halen bij mijn overstap in Nijmegen. Die heb ik lekker opgedronken in de Veolia-trein naar Blerick, waar ik rond 19.00 uur aankwam. Het was een zeer gezellige dag op een leuke wandeling in een prachtige omgeving. Zeker voor herhaling vatbaar…

Op pad met de wandelvrienden.com

Over Roland Weyers

Interesses: wandelen, speciaalbier, internet, geocaching, EHBO, fotografie
Dit bericht werd geplaatst in Hobby en getagged met , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Wandeling Brummen, 02-11-2014

  1. Mooi verslag Roland. Ook leuke foto’s en de route die we hebben gelopen. Ik vond het gezellig dat je met de Wandelvrienden meeliep en ook van onze kant: voor herhaling vatbaar!

    Like

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.