Winterserie WS78, Oosterbeek, 19-10-2013


Datum: 19-10-2013
Tocht: De 3e Park- en Landgoederentocht
Organisatie: Wsv. WS78
Internet: http://www.ws78.nl/
Afstand: 40 kilometer
Totaal afgelegd: 33746 kilometer
Weer: Zwaar bewolkt, droog tot vlak voor de finish. Middagtemperatuur: ca. 18 °C.
Foto-album: Klik hier
Route: Klik hier
Geocache(s): GC3VQBT / GC4N477

Ik had best wel weer eens zin om een tocht van WS78 te gaan proberen. Bij de vorige tocht stond 17.00 uur als sluitingstijd, terwijl het vroeger 17.30 uur (en daarvoor zelfs 18.00 uur) geweest is. Ik keek toch nog even op de site van WS78 en nu stond er ineens helemaal geen sluitingstijd meer op. Ik las de beschrijving van de tocht en zag dat we in Wolfheze rust zouden hebben, op zo’n 20 kilometer, en dat we ook nog door Renkum kwamen na circa 30 kilometer. Dus waren er mogelijkheden genoeg om tussentijds af te haken en met het openbaar vervoer terug te reizen naar Oosterbeek als het niet zou lukken om de hele tocht te volbrengen. Bovendien leverde een beetje speurwerk op internet al de route op. Deze kon ik in mijn GPS zetten en dat gaf toch wel wat meer zekerheid, voor het geval ik de pijlen niet zou zien of de pijlenophalers mij voorbij zouden lopen. Ik ging het dus toch proberen…

En zo zat ik dus al even na zes uur ’s ochtends in de trein richting Nijmegen. Daar heb ik een kop koffie gehaald en ben ik overgestapt richting Arnhem. In Arnhem kon ik met de bus naar Oosterbeek; het scheelde maar een paar minuten met de trein, maar ik besloot toch lijn 1 te pakken. Het was wel even zoeken naar de halte, want deze lijn stopt niet in het nieuwe busstation. Ik was gelukkig nog net op tijd. Vanaf de halte in Oosterbeek was het nog maar een paar minuten lopen naar de start. Bij zalencentrum Lebret was al aardig wat volk aanwezig, maar echt druk was het nog niet. Ik kon nog niet inschrijven, dus heb ik eerst maar koffie gehaald. Ik sprak Willy, de websitebeheerder van WS78 even. Hij vertelde mij dat die 17.00 uur een foutje was, en dat er gewoon tot 17.30 uur gefinisht kon worden. Corné en Miranda arriveerden ook, en later heb ik Hennie en Theo nog gezien. Ook heb ik even een praatje gemaakt met Erik, die me vertelde dat er nog een kleine wijziging in de route zat na zo’n vijf kilometer. Het is me niet opgevallen…

Spoorbrug over de Neder-Rijn bij Arnhem

Even voor negen uur mochten we los, en liepen we door Oosterbeek en het park Bato’s Wijk richting de Neder-Rijn. De route ging zelfs door een feesttent die men aan het opruimen was. We liepen onder de spoorbrug door, langs een paar grindgaten in de Rosandepolder. Nadat we weer onder het spoor door waren gegaan, staken we de Utrechtseweg over en liepen we landgoed Mariëndal op, waar we door de bossen gingen. We passeerden een spoortunnel en liepen verder door de bossen naar landgoed Mill Hill, waar de soeppost zich bevond. Daar troffen we ook Hennie en Theo weer, en nog meer bekende wandelaars. We hebben even pauze genomen en uitgerust op een muurtje. Het ging goed met de spieren, maar een beetje rekken, strekken en even zitten was wel nodig.

De omgeving stond vol met prachtige paddenstoelen en ik heb er dan ook veel foto’s van gemaakt. Na de soeppost liepen we over landgoed Johannahoeve, waar nog de nodige gedenktekens van operation Market Garden te zien waren. Iets verderop liep Carl uit Tilburg mij nog voorbij, maar ook hij stopte even om een foto te maken van een mooi veld met zonnebloemen. Volgens het infobord over het vogelvriendelijke akkerbeheer kwamen we al aardig dicht in de buurt van Wolfheze. We staken de Duitsekampweg over; een bordje herinnerde aan het Duitse interneringskamp dat hier van 1917 tot 1919 gevestigd was. Al snel bereikten we de bebouwde kom van Wolfheze en liepen we langs het station het dorp in. Daar was men aan de weg aan het werken, maar wij konden er nog prima langs. Spoedig volgde de grote rust bij dorpshuis De Burcht, waar men Wolf 9 van de fles schonk. Het was een donkere trappist, maar wel met het alcoholpercentage van een triple, dus die tikte behoorlijk aan. Ik had aan één glas meer dan genoeg.

Heel veel paddenstoelen in de omgeving

Miranda besloot vanaf de caférust de kortste route naar de koffiepost te nemen, en daar verder te gaan met de route. Ik had dus drie keuzes: met de trein terug naar Oosterbeek, met Miranda mee; dat zou ruim 30 kilometer zijn, of met Corné de hele 40 lopen. Omdat ik ook nog in Renkum op de bus kon stappen, besloot ik met Corné mee te gaan. De tocht ging verder door de bossen en over de Doorwerthse heide. Ook liepen we regelmatig over stukjes die ik van de airbornetocht ken. We kwamen langs de golfbaan Heelsumse Veld; ik kende dit niet, maar Corné zei dat dit in de 25 kilometer route van de airbornetocht zat. Via de Oostereng liepen we verder naar Renkum, waar we de rijksweg overstaken en weer een stuk langs de Neder-Rijn liepen. Ook staken we de Heelsumsebeek over. Daarna liepen we via een tunneltje de rijksweg onderdoor en kwamen we bij het kerkje in Heelsum, waar de koffiepost was. Miranda was deze al lang gepasseerd, maar Hennie en Theo waren er nog. Dit keer had men geen geschikte fruitpost kunnen inrichten en het fruit werd dus al op de koffiepost meegegeven.

We liepen samen verder. In het kerkje werd blijkbaar getrouwd; er stond een mooie witte Bentley voor de deur die we op de foto gezet hebben. Na het kerkje volgde weer een stukje airborne parcours, maar dat verlieten we al snel weer. We liepen over een paadje langs het viaduct van de A50 richting de Utrechtseweg. Ik wilde even bij het airbornemonument gaan kijken, omdat daar een geocache verstopt ligt. Hennie, Theo en Corné wilden wel mee, maar namen een afkorting waardoor ik hen ineens kwijt was. Dan maar alleen gaan zoeken. Dat was geen succes; ik kon de cache niet vinden en bovendien moest ik voorzichtig zijn met zoeken, want er zat een “dreuzel” op een bankje bij het monument. Nou ja, geen cache, maar toch een paar foto’s van het monument kunnen maken…

Prachtige Bentley bij het kerkje in Heelsum

Iets verderop was ik even de pijlen kwijt en volgde ik dus maar de route op de GPS. Ik sloeg echter iets te vroeg af en liep bijna een erf op, toen de bewoner mij terugwees. Blijkbaar was hij het er niet helemaal mee eens. Even later had ik wel het juiste pad, langs de Heelsumsebeek, te pakken. Deze beek volgden we een flink stuk door de bossen bij Wolfheze. We liepen daar ook nog langs het Bilderberg hotel. De omgeving was prachtig, maar werd wel heuvelachtig. Ik moest nog flink doorlopen om voor de sluitingstijd binnen te zijn, dus dat maakte het laatste stukje best pittig. Al snel liep ik Oosterbeek binnen en net voor de finish begon het te regenen. Gelukkig was het niet veel, en even voor half zes liep ik zalencentrum Lebret weer binnen.

Daar wachtten Hennie, Theo, Corné en Miranda op mij, en we hebben gezellig nog iets gedronken. Vervolgens ben ik naar de bushalte gelopen; inmiddels regende het al flink. Ik wilde in Arnhem nog even naar de geocache “WiFi tuin” gaan kijken, omdat ik deze na de airbornetocht niet heb kunnen vinden, maar het was veel te slecht weer. Er was wel een nieuwe cache aan de voorkant van het station. Deze zou je met behulp van een lift kunnen bereiken, maar ik kon die lift niet vinden. Ik heb het maar aan een servicemedewerkster gevraagd en zij heeft mij even naar de lift gebracht. Eenmaal op de juiste verdieping was alles donker. Ik had geen idee waar ik precies was, en dat was dus best wel eng. Ik ben toch maar uit de lift gestapt, heb het lampje op mijn telefoon aan gedaan en ben gaan zoeken. De donkere ruimte waar ik in stond bleek een tijdelijke uitgang van de lift naar het dek boven het busstation te zijn. Ook deze geocache heb ik helaas niet gevonden, en dus heb ik de trein naar huis genomen. Mocht ik binnenkort weer in Arnhem komen, dan heb ik nog twee caches op mijn verlanglijstje staan…

Over rolandweyers

Interesses: wandelen, internet, geocaching
Dit bericht werd geplaatst in Hobby en getagged met , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

