3. Sangerhäuser Wandertage

Internet: http://www.asv-sangerhausen.de/
Afstand: 11 + 42 + 42 = 95 kilometer
Totaal afgelegd: 19663 kilometer
Weer: Afwisselend zonnig en bewolkt. Soms een beetje motregen. Middagtemperatuur ca. 17 °C.

Donderdag 31 mei 2007 was het dan zo ver. De reis naar Sangerhausen, in het voormalige Oost-Duitsland zou beginnen. Eerst heb ik nog ruim vijf uur gewerkt. Eigenlijk zou ik maar vier uurtjes werken, maar door de grote drukte lukte dit niet. Anderhalf uur later dan gepland moest ik ook nog eerst terug naar Alkmaar, omdat ik mijn nieuwe paspoort bij de gemeente moest gaan ophalen. Daarna ben ik even thuis geweest om mijn spullen te pakken. Al met al was ik vier uur onderweg voordat ik weer terug was in Amsterdam. Tegen zeven uur was ik in Blerick om te eten, wandelspullen in te pakken en me om te kleden. Om acht uur nam ik de trein naar Heerlen, maar door vertraging kwam ik daar een half uur te laat aan. Hennie kwam me van het station afhalen. Bij Hennie en Theo ben ik op het logeerbed gaan liggen en hebben we nog een paar uurtjes geslapen.

Om twee uur ging de wekker. Na het ontbijt met koffie vertrokken we rond een uur of vier vanuit Heerlen. Via Aken, Keulen en Dortmund reden we naar Kassel, waar we even iets gegeten en gedronken hebben in een wegrestaurant. Vervolgens reden we door naar Sangerhausen, waar we rond een uur of tien arriveerden. In het pension werden we hartelijk ontvangen en kregen we een kop koffie aangeboden. Er werd ons gevraagd of we met een andere gast van kamer wilden ruilen, zodat we twee kamers tegenover elkaar hadden met een gezamelijke badkamer. We zaten dan in een rustige hoek van het pension en dat leek ons wel wat.

Na de koffie zijn we naar het Rosarium gegaan om ons in te schrijven. We waren eigenlijk van plan om eerst naar de Röhrigschacht in Wettelrode te rijden, maar we konden maar starten tot 12.00 uur. We besloten dus maar eerst te gaan lopen. De tocht volgde de route van de Wildrosenpfad en voerde ons in de richting van Wettelrode. Na het verlaten van het dorp kregen we een forse klim die ons langs de grote steenberg bracht. Daarna daalden we af tot aan de hoofdweg naar Wettelrode, waar de eerste en enigste rustpost voor die dag was. Na het oversteken van de weg klommen we via een aantal trapjes tegen een steile helling op. Boven konden we genieten van een prachtig uitzicht over Sangerhausen. Na weer een stuk gedaald te zijn staken we de Gonna over en liepen we via de Walkmühle terug naar Sangerhausen.

Vervolgens zijn we in de auto gestapt en naar Wettelrode gereden. Eerst hebben we het museum bij de Röhrigschacht bezocht. Daarna zijn we met de lift 283 m. afgedaald in de mijn, waar we van een ex-mijnwerker uitleg hebben gekregen over hoe in het verleden koper gewonnen werd. Het was een leerzame ervaring, maar het afdalen in de lift was wel een beetje akelig. De rondleiding in de mijn duurde ongeveer 75 minuten en was erg leuk om mee te maken. Na de rondleiding hebben we nog even iets gedronken in het café bij de mijn en toen het café gesloten werd om vijf uur zijn we terug gereden naar ons pension in Sangerhausen.

Na het douchen was het tijd om iets te gaan eten en zijn we de stad gaan verkennen. We kwamen uiteindelijk uit bij de Ratskeller aan de Markt waar men een uitgebreide Duitse kaart heeft. Ik heb een Grillteller genomen en het eten smaakte er prima. Vervolgens zijn we naar een Italiaans restaurant gelopen, waar ik nog een groot ijs gegeten heb. Daarna was het bedtijd, want op zaterdag ging om 4.30 uur de wekker.

Op zaterdag zaten we om 5.30 uur al aan het ontbijt. De eigenaresse van het pension had voor ons al het een en ander klaargelegd zodat we vroeg konden ontbijten. Ook bleken er nog twee Nederlanders in het pension te logeren, die we kennen van de tochten van WS78. Na het ontbijt meldden we ons bij het Rosarium, waar we nog even in de rij hebben moeten staan voordat we konden starten. Daarna voerde de tocht in westelijke richting waar we geleidelijk tegen een helling opklommen. Op het hoge plateau stonden diverse fruitbomen en hebben we zelfs spekkersen kunnen plukken en eten. We verlieten het plateau met een sterke afdaling om zo in Großleinungen te geraken. Hier hadden we rust bij een klein café, waar we voor maar één Euro koffie konden drinken.

Via een redelijk vlakke weg ging het door de velden naar Hainrode. Daarna volgde een geleidelijke klim en kwamen we wederom op een plateau. Na een korte afdaling bereikten we het dorpje Horla, waar we ook weer een caférust hadden. Hier heb ik een heerlijk broodje met braadworst gegeten. Voor de prijs hoefden we het niet te laten: €1,50! Na de rust in Horla liepen we al snel een groot bosgebied met zeer hoge bomen in. Tijdens het afdalen in dit bos zagen we verschillende stroompjes water uit de bergen komen, die later samensmolten tot het riviertje de Erlbach. Ook zagen we twee schitterende vuursalamanders in het bos. Klik hier om een filmpje van één van de vuursalamders via YouTube te bekijken.

Na een verzorgingspost waar we water konden pakken liepen we een stukje langs de Erlbach om vervolgens via het bosgebied de Mooskammer richting Sangerhausen te gaan. Vlak na de Mooskammer hebben we nog even op een bankje zitten rusten en konden we genieten van het prachtige uitzicht. Na het passeren van de laatste rust kwamen we al snel weer bij het Rosarium, waar we rond kwart voor vijf arriveerden. We hebben daar nog even iets gedronken op het terras en zijn toen naar ons pension gegaan om ons te douchen. ’s Avonds hebben we bij een Italiaans restaurant aan de Markt in Sangerhausen gegeten.

Op zondag ben ik weer rond half vijf opgestaan en hebben we wederom om half zes ontbeten. Er zou nog een Duitse wandelaar bij ons aan tafel aanschuiven, maar later bleek dat deze te laat was. Rond half zeven ging het naar het Rosarium voor de start. Ditmaal volgden we de Wildrosenpfad in tegengestelde richting tot aan de weg naar Wettelrode. We kwamen dus ook weer langs de Walkmühle en bij het bruggetje over de Gonna was de eerste verzorgingspost. Langs een beekje en door een bos ging het naar Wettelrode, waar we langs de Röhrigschacht liepen. Een stukje verder bergopwaarts konden we oude mijninstallaties (voorzien van borden met uitleg) bewonderen.

Via het bos gingen we naar een kunstmatig aangelegd meertje. In het bos was het goed uitkijken, want door de vochtigheid waren de boomwortels glad geworden. Dat ging dus ook niet lang goed. Na het passeren van de weg tussen Wettelrode en Morungen lette ik even niet op en kwam ten val. Ik viel op mijn rechterarm en dat leverde enkele schaafwondjes op, waarvan er ééntje bloedde. Gelukkig had ik voldoende water in de waterzak zitten om de wondjes goed schoon te spoelen, en Hennie had inmiddels al een pleister uit de tas gehaald. Het kostte wel even tijd om bij te komen van de schrik. Gelukkig konden we bij het meertje even pauze houden. Het restaurant was nog gesloten, maar als je bij de Imbiss aanbelde kon je koffie krijgen voor €1,-.

Na de rust ging het verder door het bos en hebben we ons even verlopen. Er was gepijld met stukjes lint en dan was het soms niet echt duidelijk wat er bedoeld werd. Gelukkig kwam ons al vrij snel een wandelaar tegenmoet die ook dacht dat hij verkeerd gelopen was. Via het bos kwamen we bij de volgende rust, een hotel even ten noorden van Grillenberg. Hier had men weer braadworst van de barbecue, maar deze was met brood i.p.v. een broodje. Het smaakte wel, maar het stukje brood was een beetje weinig.

Na de rust kregen we al snel weer een splitsing van de 42 en 21 kilometer routes. Wij moesten weer omhoog en liepen over een brede bosweg naar het voormalige Zollhaus bij Pölsfeld. Vanaf daar ging het verder via de brede bosweg in de richting van Blankenheim. Er stonden diverse bordjes die de weg naar Blankenheim aangaven, maar bij de opgegeven kilometers hadden we zo onze twijfels. Eerst 7.8, daarna 8.0 en een stuk verderop 7.5… Het zal best…

In Blankenheim hebben we koffie (en Hennie thee) gedronken, weer voor €1,-. Vanaf hier was het nog ca. 12 km. naar Sangerhausen. Na de rust zijn we naar de verzorgingspost bij Beyernaumburg gelopen, waar men een vuurtje gestookt had. Zo koud was het nou toch ook weer niet…? Enkele kilometers verderop passeerden we de laatste verzorgingspost naast de hoofdweg tussen Beyernaumburg en Sangerhausen, bij het plaatsje Othal. Vanaf hier ging het nog een klein stukje door het bos en verder door de velden terug naar het Rosarium. Vandaag waren het iets meer dan 42 kilometer en we hadden onze tijd dan ook hard nodig. We waren pas rond kwart voor zes weer terug, maar hebben wel nog iets gedronken op het terras van het Rosarium. Één van beide cafés daar bleef namelijk tot 20.00 uur, oftewel sluitingstijd van het Rosarium, geopend.

Op zondag hebben we iets dichter bij het pension gegeten. Achter het Rosarium bleek in een klein winkelcentrum een Chinees restaurant te zitten. Het winkelcentrum stond nagenoeg leeg, maar de Chinees was er gelukkig nog wel.

Op maandagochtend hebben we rond zeven uur ontbeten. Na het inpakken van onze spullen en het betalen van de rekening zijn we naar het Rosarium gegaan, waar we ruim een uur rondgekeken hebben. Daarna zijn we teruggelopen naar het pension en in de auto gestapt. Bij Heilbad Heiligenstadt hebben we de A38 even moeten verlaten om te tanken. Op de kaart stond namelijk langs de A38 een tankstation aangegeven, maar dit bleek er niet te zijn. Na deze stop zijn we doorgereden tot bij het restaurant Soester Börde langs de A44. Hier hebben we even pauze gehouden en iets gegeten en gedronken. Vervolgens zijn we doorgereden naar Heerlen. Op de A1 kwamen we even in de file terecht, maar verder ging alles probleemloos.

In Heerlen hebben Hennie en Theo mij naar het station gebracht. Tot in Roermond veliep alles prima, maar het stukje over de Maaslijn was weer een drama. Het zal ook eens niet. De trein sukkelde langzaam voort en vlak voor Venlo kregen we te horen dat er twee motoren stuk waren en dat Venlo vandaag het eindpunt zou zijn. Inmiddels had de trein al bijna een half uur vertraging en moest ik dus ook nog eens in Venlo overstappen. De volgende trein naar Blerick kwam ook nog eens ruim vijf minuten te laat binnenrijden. Rond kwart voor zes was ik in Blerick, waar ik naar mijn zus gereden ben. Mijn moeder was daar aan het babysitten en het bordje eten stond al voor me klaar…

Meer informatie over de "Wandertage", de omgeving, bezienswaardigheden, etc.:
Wandertage, organiserende vereniging (ASV Sangerhausen): http://www.asv-sangerhausen.de/
Berg- und Rosenstadt Sangerhausen: http://www.sangerhausen.de/
Toeristische informatie Sangerhausen: http://www.sangerhausen-tourist.de/
Europa Rosarium Sangerhausen: http://www.europa-rosarium.de/
Schaubergwerk Röhrigschacht Wettelrode: http://www.roehrig-schacht.de/
Sangerhausen op Google Maps: http://maps.google.nl/maps?f=q&hl=nl&q=sangerhausen,+germany&ie=UTF8&om=1&ll=51.533523,11.302185&spn=0.38527,0.920105&z=10&iwloc=addr

Over rolandweyers

Interesses: wandelen, internet, geocaching
Dit bericht werd geplaatst in Hobby. Bookmark de permalink .