Pieterpad (Rolde – Hardenberg)

Datum: 27-03-2007 t/m 30-03-2007
Tocht: Pieterpad (Rolde – Hardenberg)
Organisatie: NIVON
Internet: http://www.pieterpad.nl/
Afstand: 81 kilometer*
Totaal afgelegd: 18948 kilometer*
Weer: Eerst zonnig, later meer bewolking en op vrijdag dichte mist. Middagtemperatuur: 12-16 °C

* De afstand is niet bij de totaalafstand geteld. Dit gaat gebeuren zodra ik het Pieterpad voltooid heb.

Zaterdag 24-03-2007: Boodschappen doen
Op zaterdag zijn we boodschappen gaan doen bij de Lidl in Venlo. We hadden een bungalow gereserveerd op bungalowpark Ermerzand in Erm. We waren van plan om een aantal dagen zelf te koken (wat behoorlijk in de kosten scheelt), maar in Erm en op het park was geen supermarkt. En volgens de telefoongids lag er in Emmen ook geen supermarkt dicht bij het station. Dus zijn we van tevoren maar boodschappen gaan doen. Tijdens het boodschappen doen bleek echter dat we een aantal zware spullen mee moesten nemen. We besloten dan toch maar op zoek te gaan naar een supermarkt in Emmen.

Maandag 26-03-2007: Heenreis en aankomst Ermerzand
Om kwart voor acht heb ik de bus naar Venlo genomen. Lies zat al in de bus, en we waren ruim op tijd voor de trein van 8.28 uur richting Nijmegen. In Venlo hebben we eerst nog een kop koffie gehaald bij de kiosk, en intussen was ook Theo gearriveerd. De trein vertrok met een kwartier vertraging en in Cuijk moesten we er allemaal uit. We moesten overstappen op de spitstrein die al gereed stond voor vertrek. De machinist floot al terwijl het perron nog vol stond met mensen en er ook nog mensen aangelopen kwamen. Onder luidt protest van de menigte kon er dan toch nog even gewacht worden… Lang leve Veolia…

In Nijmegen stond de trein naar Zwolle al klaar. Toch was er nog genoeg tijd om een bakje koffie te gaan halen. De reis naar Zwolle ging voorspoedig en de overstap op het boemeltje naar Emmen was wederom ruim genoeg voor nog een bakje koffie. Eenmaal in Emmen zijn we gelijk gaan informeren of we vrijdags de bagage konden stallen in de fietsenstalling. Dat was gelukkig mogelijk. Vervolgens zijn we gaan eten bij cafetaria De Wichter, naast het station. Hier kostte een patatje met een frikandel slecht €2.00! Ook bleek er een Super-De Boer naast het station te liggen. Hier hebben we de laatste inkopen gedaan, waarna we nog enige tijd op de bus naar Erm hebben moeten wachten.

Inmiddels had ik zoveel last van mijn ogen, dat ik op het busstation mijn lenzen maar uitgedaan heb. Het kostte de rest van de dag zeer veel moeite om nog iets te zien. Vooral het felle licht was erg hinderlijk.

De bus arriveerde ook te laat. Bovendien was het een Q-liner, waardoor het juiste lijnnummer niet op de bus weergegeven kon worden. Dat was wel een beetje verwarrend. Vanaf de halte in Erm hebben we nog ruim een kwartier met onze bagage gesjouwd totdat we bij bungalowpark Ermerzand waren. Nadat we bij de receptie de kosten voldaan hadden, konden we naar onze bungalow. Het was een prachtige, ruime, schone vierpersoonsbungalow die van alle gemakken voorzien was. Alleen hadden we een verkeerd lakenpakket meegekregen, maar dat was snel omgewisseld.

Na het uitpakken van onze spullen hebben we op het terras van de bungalow een bakje koffie gedronken. Daarna zijn we het park gaan verkennen. Inmiddels was het tijd geworden voor een boterham, waarna we nog een wandeling in de omgeving van het park gemaakt hebben. We zijn door het dorpje Erm gelopen en hebben een grote ronde om het park heen gemaakt. Hierbij kwamen we tot de ontdekking dat er aan de andere zijde van het water nog een groot recreatiepark ligt; het Ermerstrand.

Bij terugkomst was het inmiddels half tien geweest. Nog even TV kijken onder het genot van een paar biertjes en dan snel het nest in…

Dinsdag 27-03-2007: Rolde – Schoonloo
Om 8.43 uur hebben we de bus naar Rolde genomen. We moesten ons haasten om op tijd op de halte te zijn, maar de bus bleek ruim tien minuten te laat. In Rolde zijn we in het centrum uitgestapt, om even bij de Albert Heyn een paar boodschappen te doen. Ons brood was bijna op; vandaar.

Via een pad over een voormalige spoorlijn kwamen we bij de boswachterij Gieten/Borger. Hier zijn we even gestopt om een snack uit onze rugzak te verorberen. We zijn verder gelopen naar het gehucht Papenvoort, maar het restaurant aldaar was opgeheven. Bij het Meindersven zijn we dus maar even op een bankje gaan zitten om onze boterhammen en een paasei op te eten. Daarna zijn we doorgelopen tot camping De Warme Bossen bij Schoonloo. Ook deze bleek gesloten te zijn. Via een nieuw stukje route door de Strubben kwamen we in Schoonloo bij café Hegeman. Helaas, ook gesloten… Volgens onze klok waren we net te laat om de bus terug te pakken naar Erm en zouden we een uur moeten wachten. Maar we hadden mazzel, want de bus was wederom te laat.

In Erm was restaurant Moorman gelukkig wel open. We hebben hier nog even op het terras gezeten en ik heb genoten van een heerlijke kelk trappist. Ook was er bij restaurant Moorman een slijterij, waardoor Theo en Lies bier voor de avond konden meenemen. Bij terugkomst in de bungalow had ik inmiddels wederom flinke problemen met mijn ogen, dus maar weer de lenzen uit. En wederom kon ik de rest van de dag nauwelijks mijn ogen nog openhouden.

Theo heeft ’s avonds een grote pan macaroni gekookt. Samen met een beker cup-a-soup en een schaaltje vla was het een prima maaltijd. Daarna heb ik me gedouched en wilden we naar de zonsondergang boven het meer gaan kijken. We waren echter al te laat, want de zon bleek hier ca. 20 minuten eerder onder te gaan dan op teletekst vermeld staat.

Woensdag 28-03-2007: Schoonloo – Erm
Op woensdag maar even geen lenzen in; ik had geen zin meer in alle problemen hiermee. Wederom om 8.43 uur hebben we de bus richting Assen genomen, maar nu zijn we eerder vertrokken vanaf het park en zijn we in Schoonloo uitgestapt. Vervolgens liepen we via de bossen en heidevelden tot bij de Wenning, een biologisch bedrijf in Orvelte. Hier zou volgens het Pieterpadboekje een camping moeten zijn waar men ook koffie kon gaan drinken. De camping was er niet meer, maar we konden wel nog een bakje koffie krijgen voor €1,- in de kantine van het bedrijf.

Vervolgens liepen we wederom door de bos- en heiderijke omgeving en kruisten we het Oranjekanaal. We bezochten de Papeloze kerk, een hunebed dat iets van de route af ligt. Hier bleek ook een restaurant in de buurt te zijn, dat waarempel ook nog geopend was. Tijd voor een lekker koud glas witbier. Daarna ging het rap verder naar Sleen, waar de cafés wederom gesloten bleken te zijn. Bij de bakker konden we terecht voor een goede kop cappuchino en schuin tegenover de bakker lag een Albert Heyn, waar we onze boodschappen konden doen.

Sleen was eigenlijk het eindpunt van de etappe, maar het leek ons handiger om toch maar even door te lopen naar Erm. Dan konden we op donderdag vanaf het park starten. Eenmaal terug hebben we wederom macaroni gegeten, want er was nog genoeg over van dinsdag. Daarna heb ik mijn lenzen nog even ingedaan en zijn we naar de prachtige zonsondergang gaan kijken. Vervolgens hebben we een paar glazen trappist gedronken in het restaurant van Ermerzand, waarna ik mijn lenzen weer snel uitgedaan heb. Ze begonnen wederom te irriteren. Nou, dan de rest van de dagen maar helemaal zonder lenzen…

Donderdag 29-03-2007: Erm – Gramsbergen
Deze ochtend hadden we de tijd aan ons zelf. We hoefden immers geen bus te halen. Rond negen uur liepen we via de bossen bij het Ermerstrand naar het Pieterpad. Hier zagen we nog twee reeën in het open veld. Met de bossen was het voorlopig wel gedaan. De rest van de route zou voornamelijk door open terrein gaan.

Al snel kwamen we in het dorpje Holsloot, waar truckstop en eetcafé Muskee al open was. Hier konden we dus al terecht voor een kopje koffie. Ze bleken in het café ook een bijzonder grote pettenverzameling te hebben. Vervolgens zijn we via Den Hool, De haar en Dalerveen naar bungalowpark de Huttenheugte (Centerparks) gelopen. Het oorspronkelijke plan was om hier een huisje te huren, maar met het openbaar vervoer is er slecht te komen. Bovendien waren er begin maart al geen kleine bungalows meer beschikbaar. Dat bleek ook wel, want op het park was het behoorlijk druk, voornamelijk Duitsers. Blijkbaar hadden die al vakantie. We hebben een tijdje op het terras gezeten achter de plaza, en een kop cappuchino gedronken.

De afstand van het Pieterpad naar de plaza en terug was wel een beetje meer dan we gedacht hadden; ruim drie kilometer! Maar nadat we gerust hadden kwamen we toch al vrij spoedig in Coevorden, waar we ook nog even boodschappen gedaan hebben. Coevorden was eigenlijk ons einddoel voor deze dag, maar het lopen ging zo goed dat we besloten hebben om toch door te gaan naar Gramsbergen. Dit zou ons op de vrijdag twee uur schelen. En die konden we goed gebruiken, omdat we ook nog terug moesten reizen naar Venlo.

Op weg naar Gramsbergen verlieten we Drenthe en wandelden we Overijssel binnen. Ook hebben we nog even op een bankje zitten uitrusten. Wel betrok de lucht en dreigde het even te gaan regenen. Maar op een paar spatjes na bleef het droog. Het was de moeite niet waard.

In Gramsbergen zijn we bij Pieterpadcafé Jan en Gees naar binnen gegaan om even iets te drinken. Ook hebben we hier een stukje in het gastenboek geschreven. We wisten niet hoe laat de trein naar Emmen zou vertrekken, en van de barman en een gast hoorden we dat we nog maar een paar minuten tijd hadden. Bovendien stoppen er alleen maar stoptreinen, dus zouden we een uur moeten wachten op de volgende trein. En het was inmiddels al bijna vijf uur. Hoog tijd dus om ons naar het station te spoeden. In Emmen hadden we weer geluk. De trein was goed op tijd en de bus wederom te laat. Prima aansluiting dus!

Deze avond aten we gebakken aardappelen met rode kool en gemarineerde speklapjes. Daarna hebben we ons gedouched en zijn we weer even naar het restaurant op het park geweest. Hier heb ik even op internet gekeken hoe laat we de volgende ochtend naar Gramsbergen moesten vertrekken, en wat de opties voor de terugreis naar Venlo waren. En uiteraard ging er ook wel een biertje in…

Vrijdag 30-03-2007: Gramsbergen – Hardenberg en terugreis
Vroeg uit de veren! Om kwart voor zes kwam Lies mij wakker maken. We moesten naast het gebruikelijke ochtendritueel ook nog de tassen inpakken en de bungalow netjes achterlaten. Om half acht zijn we de deur uitgegaan en nadat we de sleutel in de brievenbus van de receptie gedeponeerd hadden, zijn we snel naar de bushalte gelopen. En ook nu was de bus weer te laat…

Gelukkig hadden we in Emmen ruim de tijd om onze bagage af te geven bij de fietsenstalling. Bovendien reed de trein ook met enige vertraging, want er was een treinstel defect. Even na negen uur waren we in Gramsbergen, waar Pieterpadcafé Jan en Gees al open was. Eerst tijd voor een bakje koffie. Rond half tien zijn we gaan lopen. De route was niet erg boeiend. Bijna geheel open terrein (op het Engelandse Bosch na). En het was ook nog eens behoorlijk mistig, waardoor je maar heel weinig om je heen zag. Soms moest je zelfs uitwijken voor de auto’s, die ondanks het slechte zicht met hoge snelheid aankwamen.

Om half twaalf waren we in Hardenberg. Even later hebben we we trein terug naar Emmen genomen, waar we in het centrum nog even iets gegeten hebben bij een lunchroom. Ook kwamen we in Emmen de bardame van Ermerzand tegen, waar we even een babbeltje mee gemaakt hebben. Na het ophalen van de bagage hebben we om tien over twee de trein richting Zwolle genomen. De reis naar Venlo verliep voorspoedig; zelfs nog beter dan verwacht. In Nijmegen zouden we 25 minuten moeten wachten, maar door een vertraagde trein konden we vrijwel gelijk overstappen. In Venlo is Elske ons komen halen, waardoor Lies en ik niet met de bus hoefden te gaan. Voor zes uur was ik dus al thuis.

Over rolandweyers

Interesses: wandelen, internet, geocaching
Dit bericht werd geplaatst in Hobby. Bookmark de permalink .