Pieterpad (Pieterburen – Rolde)

Datum: 30-09-2005 t/m 03-10-2005
Tocht: Pieterpad (Pieterburen – Rolde; 4 etappes)
Internet: http://www.pieterpad.nl/
Afstand: 11+18+21+16=66 kilometer
Weer: Afwisselend, soms zonnig, maar ook soms regen of een bui. Middagtemperatuur ca. 10-15 graden

Vrijdag 30-09-2005; Pieterburen – Winsum
Vrijdagochtend om 8 uur heb ik de bus naar station Venlo genomen. Lies zat al in de bus. Op het station stond Patrick op ons te wachten. We zijn via Nijmegen en Zwolle naar Groningen gereisd. Daar hebben we de bagage bij de fietsenstalling achtergelaten. Vervolgens namen we de trein naar Warffum en zijn we met de bus verder naar Pieterburen gegaan.

Na ruim vijf uur gereisd te hebben, was een heerlijke kop soep bij het Wapen van Hunsingo meer dan welkom. Daarna zijn we even binnen gestapt bij het souvenirwinkeltje, waar ik een anzichtkaart voor Sven gekocht heb. Vervolgens hebben we de zeehondencreche bezocht.

Om kwart voor drie begonnen we aan de etappe Pieterburen – Winsum. In Eenrum begon het te regenen en zijn we even bij de bakker naar binnen gegaan om een kop koffie te drinken. De regen hield aan totdat wij bijna in Winsum waren. Nadat we even in een café gezeten hadden namen we om kwart voor zes de trein terug naar Groningen, waar we gegeten hebben in het stationsrestaurant.

Nadat we de bagage opgehaald hadden, liepen we naar onze slaapplaats. We hadden logies en ontbijt geboekt bij Klaasje Bruining, via Vrienden op de Fiets. We werden hartelijk ontvangen met koffie.

Zaterdag 01-10-2005; Winsum – Groningen
Hoewel de verzorging prima was, en het bed goed, heb ik de eerste nacht nauwelijks geslapen. Mijn maag was een beetje van streek en ik voelde me niet zo best. Na het ontbijt ging het al weer iets beter.

Om half tien hebben we de trein naar Winsum genomen, waar we om kwart voor tien aankwamen. Vlak buiten Winsum voerde de route dwars door de weilanden. Men had echter geen poortjes of stegeltjes in het hek gemaakt (zoals dat in Limburg veel gedaan is), dus moesten we over de hekken heen klimmen. Met vuile kleren liepen we verder.

In Garnwerd hebben we even gerust bij café Hammingh, en later ook nog even bij een kleine café in Wierumerschouw. Nadat we in Groningen het Van Starkenborgkanaal over waren gestoken, lieten we het vlakke open landschap achter ons. In het centrum van Groningen was het gezellig druk. We zijn nog even gaan zitten bij café Pauze aan de Folkingestraat.

Het was nog veel te vroeg om te gaan eten. We zijn dus nog even gaan winkelen in Groningen en hebben ook nog even een terrasje gepakt op de Grote Markt. De Martinitoren was helaas al gesloten, dus deze hebben we niet kunnen bezichtigen. Vervolgens zijn we naar een pizzeria gegaan, waar ik heerlijke spaghetti bolognese gegeten heb.

Zondag 02-10-2005; Groningen – Zuidlaren
Met mijn maag ging het weer redelijk goed, maar nu zaten de nekspieren vast door de frisse wind van de afgelopen dagen. Dus heb ik maar even een paracetamol genomen om de hoofdpijn een beetje te laten zakken. Na een goed ontbijt vervolgden we onze weg.

De route bracht ons via een slingerend pad langs het Hoornsemeer en Paterswoldsemeer naar Haren, waar we koffie hebben gedronken en appelgebak hebben gegeten bij paviljoen Sassenhein. Het weer was goed, maar zo nu en dan viel er een kleine bui. Nadat we weer een heerlijk stuk door de bossen gewandeld hadden, zijn we even een lekkere kop tomatensoep gaan eten bij herberg De Blankehoeve in Noordlaren. In Zuidlaren aangekomen hebben we nog 25 minuten op de bus moeten wachten.

Patrick vertelde bij de bushalte dat hij er geen zin meer in had en naar huis wilde. Hij zat vandaag niet zo lekker in zijn vel en liet zich een beetje hangen. Op het station in Groningen kocht hij meteen een kaartje naar Venlo. Nadat hij op de slaapplaats zijn spullen gepakt had, ging hij om half vijf richting het station.

Lies en ik zijn ’s avonds even iets gaan eten bij de Burger King op het station. Daarna zijn we naar een internetcafé gegaan, omdat we informatie moesten opzoeken voor de volgende dag. We zouden op maandag onze bagage achterlaten in Groningen, omdat er in Assen geen bagagekluizen zijn. Maar het bleek wel mogelijk om de bagage af te geven bij de fietsenstalling in Assen. We moesten dus uizoeken of dit voor ons gunstiger was.

Nadat we onze informatie hadden, zijn we naar de Grote Markt gelopen en hebben nog een paar trappisten gedroken bij café Hoppe.

Maandag 03-10-2005; Zuidlaren – Rolde
Om kwart over zes ben ik opgestaan en heb mijn spullen gepakt. Na het ontbijt gingen we naar het station en namen de trein naar Assen. Onderweg kwam ik tot de ontdekking dat ik mijn lunchpakket op de slaapplaats had laten liggen. Gelukkig had ik nog een aantal gevulde koeken in de weekendtas zitten, en kon ik van Lies een paar boterhammen krijgen. We hebben alles wat we bij ons hadden samen gedeeld. In Assen hadden we bovendien ruim de tijd (voordat de bus naar Zuidlaren ging), dus dronken we samen cappuchino.

Het was een hobbelige busrit naar Zuidlaren, maar de tocht van Zuidlaren naar Rolde was erg mooi. De route voerde grotendeels door het stroomdal van de Aa en we kruisten het Balloërveld, een heidegebied met hier en daar grafheuvels. Helaas waren wel alle horecagelegenheden dicht. In Rolde was er wel een hotel open, maar hadden we niet meer voldoende tijd om koffie te gaan drinken.

Om half drie namen we de trein vanuit Assen naar Zwolle. Daar misten we de aansluiting naar Nijmegen, waardoor we dus tijd genoeg hadden voor een kop cappuchino. Om zes uur waren we weer in Venlo. Nu was het wachten op een bus. Doordat het in Duitsland een feestdag was, zat het verkeer in Venlo helemaal vast. Gelukkig was er wel iemand van de busmaatschappij die er voor zorgde dat de arriverende bussen eerlijk verdeeld werden over de lijnen. Om zeven uur was ik weer thuis bij mijn moeder.

Over rolandweyers

Interesses: wandelen, internet, geocaching
Dit bericht werd geplaatst in Hobby. Bookmark de permalink .